سخنرانی رئیس پژوهشكده مطالعات استراتژیك خاورمیانه در چهاردهمین كنفرانس سالیانه " نشست رسانه ای اورآسیا" در آستانه، قزاقستان

 چهاردهمین كنفراس سالیانه "نشست رسانه ای اورآسیا"Eurasia Media Forum  با محوریت "سناریوی برد-برد" در مسائل جهانی با حضور نمایندگان جریان های اصلی رسانه ای بین المللی، سیاستمداران، نخبگان و روشنفكران و متفكرین دانشگاهی و روشنفكری در سطح بین المللی مورخ 22-24 ژوئن 2017 در آستانه، قزاقستان برگزار شد. از ایران دكتر كیهان برزگر رئیس پژوهشكده مطالعات استراتژیك خاورمیانه و استاد روابط بین الملل در این كنفرانس شركت و در پنل " بحران سوریه: آیا پایانی برای آن قابل ترسیم است ؟" سخنرانی كرد. از دیگر سخنرانان این پنل عبدالله گل، رئیس جمهور سابق تركیه، و كایرات آبدراخمانوف، وزیر امور خارجه، قزاقستان بودند.


دكتر برزگر با اشاره به روند مثبت مذاكرات صلح آستانه بین گروههای سیاسی و با حمایت ایران، روسیه و تركیه از آن به عنوان یك نقطه عطف در بحران سوریه یاد كرد. وی موفقیت این مذاكرات را بر ویژگی "روند-محور" و تكیه بر مسائل "تكنیكی" از جمله چگونگی برقراری امنیت در مناطق "كاهش خشونت" و برقراری و تداوم "آتش بس" دانست كه زمینه و اعتماد سازی تدریجی را برای توافقات بعدی بین طرف های درگیر فراهم می كند. وی در قسمت دیگری از سخنرانی به نقش جریان های وهابی در گسترش خشونت گرایی و رادیكالیسم در منطقه اشاره كرد و ایران را بطور طبیعی یك بازیگر ضد جریان های تروریستی تكفیری دانست.

 

لينك به گزارش رسانه‌اى نشست