بازدید هیئت دیپلماتیک کشورهای آسیای مرکزی ، قفقاز و اروپای شرقی از مرکز مطالعات خاورمیانه

بازدید هیئت دیپلماتیک کشورهای آسیای مرکزی ، قفقاز و اروپای شرقی با حضور اعضای علمی مرکز مطالعات خاورمیانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر کیهان برزگر معاون امور بین الملل مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه و استاد دانشگاه پس از معرفی کوتاه از اهداف و دستاوردهای مرکز مطالعات خاورمیانه ، حول موضوعاتی همچون تحولات اخیر جهان عرب و مواضع ایران ، روابط ایران و ترکیه و همچنین روابط ایران با روسیه و چین نکاتی را مطرح کردند.
 

وی در خصوص رویکرد ایران در مورد تحولات خاورمیانه اظهار داشت : ایران به دنبال ایجاد نوعی تعادل میان منافع ژئوپولتیکی و ارزشهای خود است . ایران یک قدرت منطقه ای است که منافع خود را در حفظ نظم موجود و ایجاد ثبات می داند اما خواهان نقش و تامین منافع ارزشی خود هم در چارچوب نظم موجود است . ایشان در حوزه روابط ایران و ترکیه تاکید کردند که «چسبیدگی جغرافیایی»و«نیازهای استراتژیک » دو عنصر اصلی تاثیرگذار در پیشرفت و تقویت روابط دو جانبه هستند و این روابط در آینده ادامه می یابد. در حوزه روابط ایران با روسیه و چین نیز ایشان اظهار داشتند که منافع متقابل اقتصادی و سیاسی و نظامی علی رغم رای مثبت این دو کشور علیه ایران در قطعنامه 1929 همچنان دو طرف را به یکدیگر نزدیک می کند.

در ادامه این نشست آقای علی رستمی پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه نیز به بیان دیدگاههای خود در مورد مسائل منطقه ای بخصوص با تاکید بر ارتباط فرهنگی – سیاسی بین ایران و افغانستان پرداخت . ایشان در مورد موضوع فلسطین و اسرائیل اظهار داشت : واقعیت های منطقه ای بالاخره آمریکا و رژیم اسرائیل را مجبور خواهد کرد تا امتیازهایی را به فلسطین ها بدهند.

در پایان این نشست هیئت بازدید کننده سوالاتی را در زمینه هایی همچون مواضع ایران نسبت به مسائل جهان عرب ، مسائل سوریه ، روند صلح فلسطین و اسرائیل ، مبارزه با تروریسم و جنگ امریکا در افغانستان مطرح کردند که توسط اعضای مرکز به آنها پاسخ داده شد .