گروه مطالعاتی خاورمیانه و قدرت های بزرگ

گزارش نشست گروه مطالعات خاورمیانه و قدرت های بزرگ

روز سه شنبه 5 دی ماه 1391، اولین نشست گروه مطالعاتی "خاورمیانه و قدرت های بزرگ" پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه با حضور دکتر حسین دهشیار مدیر گروه و پژوهشگر ارشد پژوهشکده و اعضای گروه برگزار شد. 

در ابتدا، دکتر دهشیار ضمن اشاره به لزوم توجه به رابطه ارزش ها و منافع قدرت های بزرگ در خاورمیانه و موضوع ثبات و بی ثباتی در منطقه و تأثیر آن بر قدرت ها، در خصوص اهداف گروه مطالعاتی "خاورمیانه و قدرت های بزرگ" اظهار داشت: هدف از تشکیل این گروه بررسی و پاسخ به سؤالاتی نظیر "دلایل اهمیت خاورمیانه کدامند؟"، "چه توانمندی و ضعف هایی در این منطقه وجود دارد که موجبات حضور قدرت های بزرگ به خصوص آمریکا در خاورمیانه شده است؟" و موارد دیگر در چارچوب برگزاری نشست ها و سمینارهای تخصصی می باشد. 

در ادامه نشست، مدیر گروه خاورمیانه و قدرت های بزرگ با اشاره به تئوری های عمده روابط بین الملل از جمله رئالیسم، لیبرالیسم و سازه انگاری به لزوم کاربرد آن ها برای درک بهتر موضوعات منطقه خاورمیانه تأکید کرد. همچنین، وی موضع قدرت های بزرگ در خاورمیانه یعنی آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و چین را مطرح و بر توجه به اهمیت نقش آن ها در منطقه نیز تأکید نمود.
 
 در نهایت اعضای گروه به طرح مسائل مرتبط با موضوع "خاورمیانه و قدرت های بزرگ" و بحث و تبادل نظر در خصوص چارچوب های پژوهشی کاربردی در این زمینه پرداختند.

 گزارش: زهرا محمودی، پژوهشگر مهمان و دبیر گروه مطالعات خاورمیانه و قدرت های بزرگ پژوهشکده.