گروه مطالعاتی خاورمیانه و قدرت های بزرگ

دلایل اهمیت و نفوذ لابی یهود در امریکا

روز یک شنبه 22 اردیبهشت ماه 1392 نشست دیگری از مجموعه نشست های گروه مطالعات "خاورمیانه و قدرت های بزرگ"  پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه با موضوع  "دلایل اهمیت و نفوذ لابی یهود در امریکا " برگزار شد. در این نشست که با مدیریت دکتر حسین دهشیار تشکیل شد، اعضای گروه در خصوص موضوع نشست به تبادل نظر پرداختند، که در ذیل اشاره ای مختصر به آن می شود.

اصطلاح لابی به معنی تحت تأثیر قرار دادن عناصر حکومتی توسط ابزارهای مختلف می باشد. در امریکا نیز برخی از گروه های لابی از جمله لابی یهود از قدرت و نفوذ قابل توجهی برخوردارند. از جمله دلایلی که جایگاه لابی یهود در امریکا را دو چندان نموده است متغیرهایی نظیر: قدرت مالی یهودیان، نحوه استفاده از ابزار علم و آگاهی، برخورداری از سنخیت ارزشی با امریکایی ها و اعتبار نزد گروه های مرجع نظیر نخبگان و روشنفکران ایالات متحده امریکا می باشد.

باید در نظر داشت که بر اساس قواعد و مقررات بین المللی می توان اقدامات اسرائیل را غیر قانونی معرفی کرد اما به دلیل برخورداری این کشور از حمایت امریکا و کشورهای اروپایی این موضوع قابلیت اجرایی چندانی در عرصه بین الملی ندارد. البته در این میان نیز برخی عملکردها و سیاست های کشورهای عربی منطقه در راستای منافع تلاویو قابل ارزیابی می باشد؛ در حالی که کشورهای عربی می توانند از طریق طرح و اعمال هزینه و مجازات برای دولت هایی که متحد اسرائیل هستند آن ها را از همراهی بیشتر با این رژیم منع نمایند. اما در عمل اقدام به فعالیت هایی می نمایند که در راستای منافع و امنیت اسرائیل قابل ارزیابی می باشد.

گزارش: زهرا محمودی پژوهشگر مهمان و دبیر گروه مطالعات خاورمیانه و قدرت های بزرگ پژوهشکده