برزگر: تمرکز بر پژوهش‌های میدانی برای پژوهشگران جوان مغتنم است

برزگر، رییس پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه، با تاکید بر اهمیت طرح رویکردهای فکری مختلف در کتاب «تحولات عربی، ایران و خاورمیانه»، تولید محصولات علمی را که حاصل بحث ‌و تبادل نظرهای جدی میدانی است، مهم خواند.

 

برزگر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مرکز مطالعات خاورمیانه گفت: این مرکز مجموعه‌ای آموزشی- پژوهشی و پژوهشگران مقیم و مهمان است که از 9 گروه مطالعاتی سیاست خارجی، خاورمیانه و قدرت‌های بزرگ، خلیج فارس، امنیت انرژی، کشمکش و همکاری در خاورمیانه، ترکیه شناسی، روندهای فکری، مصر و شمال آفریقا و خلع سلاح تشکیل شده است. برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی چون مقاله نویسی، متدولوژی، فن دیپلماسی، شرکت در سمینارها و کنفرانس‌های بین المللی برای پژوهشگران مهمان و دانشجویان مقطع دکتری یکی از اهداف اصلی پژوهشکده است. هدف از برگزاری این کارگاه‌ها تقویت نظام آموزشی و پژوهشی کشور و پر کردن خلاء موجود است چراکه فضاهای آکادمیک کشور معمولا آموزش محورند. تمرکز بر کارهای میدانی و کسب تجربه در یک محیط حرفه ای پژوهشی که به جریان های سیاستگذاری کشور نزدیک است، می تواند فرصت‌های گرانبهایی را برای پژوهشگران جوان که خواهان ورود به حوزه تحلیل سیاسی بر مبنای واقعیت‌های سیاسی موجود در حکومت‌داری هستند، فراهم کند. 

 

برزگر درباره کتاب «تحولات عربی، ایران وخاورمیانه» که به تازگی از سوی انتشارات مرکز منتشر شده و مراحل چاپ انبوه را طی می کند، اظهار کرد: این کتاب حاصل زحمات 40 پژوهشگر مهمان در سال تحصیلی 1391-1390 است. در این سال تحصیلی به پژوهشگران مهمان در چارچوب کارگاه های آموزشی تخصصی مقاله نویسی، چگونگی نگارش مقالات کوتاه حرفه ای آموزش داده شد. مقالات کوتاه پژوهشگران مهمان در این سال که با موضوعیت تحولات عربی و تاثیر آن بر امنیت و منافع ملی ایران نگاشته شده بود، زیر نظر اینجانب در قالب کتاب عرضه شد. 

 

وی افزود: این مقالات صرفا حالتی خبری ندارند بلکه با توجه به ضرورت انجام پژوهش و بر مبنای نیاز منافع و امنیت ملی کشور و کمک به حوزه سیاستگذاری نگاشته شدند. در هر مقاله، نگارنده یک ایده مرکزی را مطرح می‌کند و با توسعه و بارور ساختن آن ایده با کمک مصادیق بر آن است تا راه حلی را در حوزه سیاستگذاری ایران ارایه دهد. در واقع این گونه مقالات به دلیل توجه به مسایل سیاسی و ارایه راه حل همزمان، جایگاهی مهمی در حوزه علمی و سیاستگذاری دارند. به همین دلیل مقامات سیاسی کشور از جمله وزیر امور خارجه دولت دهم در بازدید از مرکز، بر اهمیت چنین فعالیت‌های پژوهشی تاکید و از آن استقبال کرد. 

 

مدیر گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با تاکید بر محوریت کتاب یعنی تاثیر تحولات اخیر کشورهای عربی بر ایران، گفت: هر یک از پژوهشگران با رویکردی متفاوت مانند واقع گرایایی، ارزشی، جامعه شناختی، آماری تاثیرات این تحولات را از جنبه های مختلف سیاسی _ امنیتی، اقتصادی و اجتماعی-مذهبی بر منافع و امنیت ملی ایران در حوزه سیاستگذاری، محوریت مقالات خود قرار داده اند. مرکز نیز حساسیتی روی رویکردهای فکری پژوهشگران نداشته است، چراکه که طرح سلایق و دیدگاه‌های کارشناسی مختلف در قالب بحثی علمی مد نظر بوده و همین موضوع باعث جذابیت هرچه بیشتر کتاب شده است. به عنوان مثال برخی مقالات حول محور مفهوم و ریشه‌های بیداری اسلامی می‌گردند و برخی دیگر با نگاهی اقتصادی و جامعه شناسانه به بررسی نقش طبقه متوسط در این تحولات پرداخته‌اند. 

 

این استاد دانشگاه در خاتمه اهداف مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه از تهیه این کتاب را این‌گونه بیان کرد: از لحاظ حرفه‌ای اهداف مرکز را می‌توان در دو مورد پیوند دادن دیدگاه‌های دانشگاهی ـ پژوهشی به حوزه سیاستگذاری و تشویق نسل جوان پژوهشگر به نوشتن کارشناسانه ایده‌های خود و نگاه به تحولات منطقه و جهان از زاویه منافع ملی کشورخلاصه کرد. مرکز ما در تلاش است تا دیدگاه‌های مختلف را که حاصل بحث ‌و تبادل نظرهای جدی میدانی است، به صورت محصول علمی در آورده و ادبیاتی را تولید کند که بتوانند مرجعی مناسب برای پژوهشگران و دانشجویان باشد.

 

منبع : ایبنا، 20 مرداد ماه 1392