گزارش نشست با موضوع "نگاه اروپایی به خاورمیانه عاری از تسلیحات کشتار جمعی"

روز یکشنبه 10 شهریور ماه 1392 پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه با همکاری موسسه تجزیه و تحلیل استراتژیک فرانسه (ایفاس) نشستی را با موضوع "نگاه اروپایی به خاورمیانه عاری از تسلیحات کشتار جمعی" برگزار کرد. در این نشست پژوهشگران مقیم و مهمان پژوهشکده، برخی اساتید دانشگاه و جمع کثیری از دانشجویان مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد از دانشگاه های مختلف حضور داشتند. دکتر فرانسوا ژره (François Géré) رئیس موسسه تجزیه و تحلیل استراتژیک فرانسه سخنران این نشست بود. دکتر کیهان برزگر رئیس پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه نیز مدیریت نشست را بر عهده داشت.
 
در ابتدا دکتر برزگر  ضمن خوشامدگویی، اشاره ای کوتاه به سابقه کاری و پژوهشی سخنران نشست داشت و پیش از شروع سخنرانی دکتر ژره نکاتی را در خصوص اهمیت موضوع خلع سلاح هسته ای در خاورمیانه و نگاه ایران به این موضوع مطرح کرد.

در ادامه دکتر ژره با اشاره به اینکه خاورمیانه عاری از سلاح کشتار جمعی می تواند به رشد سیاسی و توسعه اقتصادی منطقه کمک کند، به آمادگی فرانسه در ارائه تکنولوژی هسته ای خود به کشورهای منطقه از لحاظ امنیت تأسیسات هسته ای تأکید کرد. وی موضوع منطقه عاری از تسلیحات کشتار جمعی را یک موضوعی "سیاسی" دانست. در خصوص نگاه اروپا به موضوع خلع سلاح هسته ای در خاورمیانه، رئیس این موسسه فرانسوی به عدم وجود موضع واحد در اروپا در این خصوص اشاره کرد و اظهار داشت که موضع کشورهای اروپایی در این خصوص تا حد زیادی بستگی به میزان درگیربودن آن ها در ائتلاف های سیاسی- امنیتی مثل ناتو دارد. در واقع برای کشورهای اروپایی مسئله در چارچوب ناتو بودن یا در چارچوب آمریکا بودن مهم است. علاوه بر این مسئله بیطرفی سنتی بعضی از کشورهای اروپایی، نزدیکی فنلاند به روسیه و متفاوت بودن نگاه سوئدی ها و نروژی ها به موضوع حائز اهمیت است. دکتر ژره تأکید کرد که بایستی اسرائیل را به طریقی درگیر کرد تا به روند خلع سلاح هسته ای در خاورمیانه بپیوندد. در حقیقت موفقیت طرح خلع سلاح هسته ای در منطقه منوط به موافقت همه کشورهای منطقه از جمله اسرائیل است. وی با نگاه بدبینانه به نقش آمریکا در این خصوص مطرح کرد که نمی توان انتظار داشت دولت فعلی آمریکا به اسرائیل فشار لازم را برای پیوستن این کشور به این روند وارد کند.
 
گزارش کامل نشست به زودی منتشر خواهد شد.