نقد و بررسی مستند "ژئوپلیتیک و اثرات آن بر امنیت ملی"

در راستای برگزاری جلسات کارگاه تخصصی زبان انگلیسی در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه، بیست و چهارم و سی و یکم اردیبهشت ماه 1393 جلسات دهم و یازدهم کارگاه تخصصی زبان انگلیسی به جلسه نقد و بررسی مستند میزگرد ""ژئوپلیتیک و اثرات آن بر امنیت ملی" اختصاص یافت. این جلسه با مدیریت دکتر سجاد عابدی پژوهشگر مهمان پژوهشکده و با حضور اعضای کارگاه تشکیل شد.


در ابتدا اعضای کارگاه به ملاحظه این مستند پرداختند. در این مستند که به صورت میزگرد تشکیل شده بود دکتر برژینسکی (Zbigniew Brzezinski) مشاور و مسئول در مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل آمریکا (CSIS)، کریستوفر جانسون (Christopher Johnson) مشاور ارشد و مسئول مستقل در مطالعات چین در (CSIS)، اندرو کوچینز (Andrew Kuchins) پژوهشگر ارشد و مسئول برنامه روسیه و اوراسیا در (CSIS)، جان آلترمن (Jon Alterman) مسئول برنامه امنیت جهانی و ژئواستراتژیک و برنامه خاورمیانه در (CSIS)، هیدر کانلی (Heather Conley)  پژوهشگر ارشد و مسئول برنامه اروپا در (CSIS) حضور داشتند.


هر یک از این پژوهشگران حاضر در این میزگرد نکاتی را در خصوص اهمیت و نقش انرژی در خاورمیانه، اروپا، چین و روسیه مطرح و به تبادل نظر در خصوص دیدگاه های خود پرداختند. اعضای کارگاه نیز پس از ملاحظه این مستند، دیدگاه های مطرح شده در این میزگرد را مورد بحث و بررسی قرار دادند.