تغییر جایگاه بین‌المللی آمریکا؛ تحولات عراق و امنیت ملی

عضو هیات علمی دانشکده روابط بین الملل وزارت امورخارجه در نشست «تحولات عراق و پیامدهای آن» در بیان ابعاد بین‌المللی بحران عراق سه گزاره را مطرح کرد و گفت: بحران عراق در نتیجه پروژه های مهندسی جوامع توسط قدرت های منطقه ای، فرامنطقه ای و بازیگران دولتی و غیردولتی و بازتابی از تحولات در نظام بین المللی است. گرفتاری امروز عراق به بحران، نشانه شکست یا ناموفق بودن پروژه های مهندسی، اجتماعی یا اقتصادی منطقه است و تغییرات گسترده در نظام بین المللی را نشان می دهد.

 

او ادامه داد: در طول 30 سال گذشته پروژه های مداخله در منطقه زیاد بوده که از جمله آن می توان به پروژه های حمله صدام به ایران و کویت، تغییر خاورمیانه توسط بوش، تضعیف قدرت ایران از طریق بهم ریختن سوریه و پروژه آخر که نوع بازیگران آن تفاوت دارد، پروژه داعش است که نتیجه یک مهندسی اجتماعی است.

 

 

سجادپور به تعداد زیاد بازیگران منطقه اشاره کرد و گفت: در بحران عراق قدرت های منطقه ای و جهانی نقش داشتند و ما شاهد حضور تمامی بازیگران و حتی بازیگران غیردولتی و حکومتی در این کشور هستیم. خطر داعش مفهوم ائتلاف و اتحاد را دگرگون کرده و ائتلاف ها وارد فرم جدیدی شده اند به گونه ای که روابط ایران و عربستان هم تحت تاثیر این مساله شاهد علایمی از دگرگونی هاست.

 

او ادامه داد: بعد دیگر مساله مربوط به بازتاب بازشدن فضای عملی برای بازیگران است که این فضا تنها یک فضای جغرافیایی نیست بلکه فضای اینترنتی را نیز شامل می‌شود. این فضا قدرت عمل همه بازیگران به ویژه بازیگران منطقه‌ای، ثروتمندان و مافیای قاچاق اسلحه را بالا برده است.

 

سجادپور اظهار کرد: مساله دیگر در این خصوص پوست‌اندازی نظام منطقه‌ای و بین‌المللی است. دیگر نظام، نظام جهانی گذشته نیست. آمریکایی‌ها علی‌رغم قدرت جهانی بودنشان اشتباهات زیادی را درخصوص کردها و سازش با آن‌ها داشتند و می‌توان گفت که جایگاه بین‌المللی آمریکایی‌ها نیز در حال تغییر است.

 

او اظهار کرد: به طور کلی می‌توان گفت بحران عراق در نتیجه پروژه‌های مهندسی، بازتابی از تحولات در نظام بین‌المللی است. تحولات منطقه درس های زیادی دارند که امنیت ایران بسیار مهم است و توجه به رابطه تامین امنیت ایران در رابطه با منطقه و جهان باید پرسش کلیدی و دغدغه همه باشد.

 

 کیهان برزگر: داعش به سیاست‌خارجی ایران فضای جدیدی داد

   
مدیر گروه علوم‌سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه علوم و تحقیقات گفت:‌ داعش اگرچه یک تهدید امنیت ملی است اما توانسته به سیاست خارجی ایران فضای جدیدی بدهد و فرصت منطقه‌ای برای ایران پدید آورد تا ایران از آن استفاده کند.

کیهان برزگر در نشست «تحولات عراق و پیامدهای آن»، مساله بحران عراق را در سه مبحث تمامیت ارضی، افراط گرایی سنی و نقش و جایگاه منطقه ای و بین المللی مورد بررسی قرار داد.

او به مساله داعش به عنوان مساله فوری امنیت بین‌المللی اشاره کرد و گفت: داعش به گونه‌ای توانسته برای سیاست خارجی ایران فرصت‌سازی کند. ایران با رویکرد خود در عراق نشان داد که می‌تواند ائتلاف ساز باشد و هیچ کشوری نمی‌تواند ویژگی ائتلاف‌سازی و حفظ تمامیت اراضی را داشته باشد و اگر این نقش نبود انتقال قدرت سیاسی در عراق شکل نمی‌گرفت.

برزگر اظهار کرد: کردها برای استقلال‌خواهی خود ریسک‌هایی کرده اند که به نفعشان نخواهد بود اما علاوه بر آن، آن‌ها ائتلاف لازم را برای استقلال نداشتند و علاوه بر آن ائتلاف منطقه‌ای برای استقلال‌طلبی کردها وجود نداشت. همچنین ارتش کردستان تنها قادر به حل مسایل داخلی است نه برای تهاجمات خارجی چرا که در خصوص مقابله با داعش ارتش کردستان توانست با کمک ایران و آمریکا با آن‌ها به مقابله بپردازد.

او تصریح کرد: داعش اگرچه یک تهدید امنیت ملی است اما توانسته به سیاست خارجی ایران فضای جدیدی بدهد و فرصت منطقه‌ای برای ایران پدید آورد تا ایران از آن استفاده کند.