گروه مطالعاتی روندهای فکری

وجوه بین المللی و جامعه شناختی خشونت در عراق (با حضور نیکلای ملادینف، دستیار ویژه بان کی مون در امور عراق)

مقدمه

نیکلای ملادینف، وزیر خارجه بلغارستان در سالهای 2013 – 2010، در 25 آذرماه 1393 مهمان مرکز مطالعات خاورمیانه و سخنران نشستی در باب عراق بود. او از سال 2013 دستیار ویژه دیبر کل سازمان ملل در امور عراق است و یک هدف مشخص را در عراق پیگیری می ­کند: چگونه می ­توان مانع گسترش و تعمیق خشونت در عراق شد. از آنجا که خاورمیانه نشینان به اقدامات سازمان های بین ­المللی اعتمادی ندارند، آرمان های آنها را جدی نمی­ گیرند. اما سخنان ملادینف نشان می ­دهد که او اولاً از ریز مسائل مطلع است و ثانیاً در اجرای برنامه­ های سازمان ملل مصمم جلوه می­ کند. این تحصیل کرده مطالعات جنگ، نکته­ هایی را تأکید می ­کند که از اشراف و تأمل او بر مباحث عراق حکایت دارد. آنچه در ادامه می ­خوانید گزارش سخنان دستیار ویژه سازمان ملل در امور عراق است.

 

سیاست موفق ایران در عراق

نیکلای ملادینف پس از تشریح دلایل جامعه­ شناختی (مانند ساخت عشایری، احساس تبعیض و محرومیت، فقدان تجربه سیاسی نوری مالکی در اجماع­سازی، ...) به ضرورت سیاست متوازن همسایگان عراق اشاره و تصریح داشت که هواداری همسایگان از یک جناح مشخص در عراق، عامل خشونت است و توصیه  سازمان ملل این بوده است که کشورهای درگیر، سیاستی مانند ایران را در پیش بگیرند جون ایران ،  تعصبی در امور این کشور به خرج نمی ­دهد و همواره در پی ثبات است تا بحران. به گفته ­ی وی، امروز فقط کویت است که در عراق سفارتخانه دارد و کشورهای امارات و عربستان سعودی هم دارند آماده می­ شوند، اما این بسیار بد است  که به جای سفیر، تروریست به عراق اعزام شود.

 

غافلگیری داعش در عراق

به گفته دستیار ویژه سازمان ملل در عراق، داعش گمان می­کرد که پس از تصرف بخشی  از خاک عراق، متوقف می­ شود و خودش هم انتظار فروپاشی ارتش نوپای عراق را نداشت. سازمان ملل پیش­ بینی کرده بود که گروههای رادیکال، پس از رمادی و فلوجه، به دیگر شهرهای عراق حمله ­ور خواهند شد و قراینی وجود داشت که  از آمادگی حمله به شمال عراق حکایت می کرد. به گفته وی، نوری مالکی نخست ­وزیر وقت عراق، تحلیل سازمان ملل را قبول نداشت و معتقد بود همه این تحرکات ،  توطئه ­ای برای عزل او از قدرت سیاسی است.

 

گروههای سیاسی منطقی  غیر منطقی در عراق

ملادینف، گروههای فعال در عراق را به دو دسته منطقی و غیر منطقی تقسیم ­بندی کرد و خاطرنشان ساخت که آن گروه هایی که خواهان بازگشت بعثیسم  و تغییر قانون اساسی در عراق هستند غیر قابل مذاکره ­اند اما بعضی دیگر که واقعا احساس تبعیض می کنند و  خواهان توزیع عادلانه عایدات ­اند ، محق بوده و شایسته مشارکت  و مذاکره ­اند. به باور این فرستاده سازمان ملل، نهادهای بین ­المللی دو هدف دارند و آن عبارت است از اجماع ­سازی سریع جهت خروج از بلاتکلیفی سیاسی و سپس انسجام طوایف و اقوام عراقی. از این منظر دستگیری فله­ ای مردم و نگه­داشتن آنها در زندان، تعلل سیستم قضایی و تداوم فقر در عراق موجب خشم می­ شود و خوب است که بودجه ­بندی سال 2015 و سالهای بعد به نحوی باشد که عراق برای همه عراقی­ها باشد نه فقط برای شیعیان یا هر گروه خاص دیگر.

 

بحران در سوریه و تشدید بحران در عراق

طبق داده­ ها و برداشت های ملادینف، تداوم بحران در سوریه، وضع عراق را پیچیده می­کند و با تشکیل کشوری داعشی در جنوب سوریه، ارتش نامنظم و نوپای عراق کار سختی را در پیش خواهد داشت. از سوی دیگر، هجوم ارتش دمشق به مواضع داعش، آنها را به مناطق عشایری و سنی­ نشین عراق سرازیر خواهد کرد. در چنین شرایطی فقط یک راه برای داعش باقی می ­ماند و آن عبارت است از توسعه ارضی لاینقطع. برای این که گذشت زمان هرگز به نفع داعش نیست، هر چه زمان بگذرد ارتش دمشق و بغداد به مراتب قوی­تر از جنگجویان وابسته به داعش خواهند شد.