گزارش نشست تخصصی گروه مطالعاتی افغانستان- پاکستان (افپاک) با حضور دکتر بهادر امینیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان

نوع مطلب: گزارش

 

در تاریخ هجدهم بهمن ماه سال ۱۳۹۹ نشست تخصصی گروه مطالعاتی افپاک تحت عنوان: خلاءهای مطالعاتی در باب افغانستان- پاکستان با حضور دکتر بهادر امینیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان برگزار شد. مدیریت این نشست را جناب آقای دکتر مجتبی نوروزی مدیر گروه مطالعات افپاک بر عهده داشتند. در این نشست آقای دکتر امینیان به عدم وجود یک سازوکار منسجم در حوزه مطالعاتی مربوط به همسایگان شرقی ایران بخصوص افغانستان اشاره کردند. وجود پراکندگی و نهادهای مختلف رسیدگی به امور افغانستان در ایران را در کنار شرایط بحرانی و پیچیده این کشور یکی از مهمترین عوامل عدم دسترسی دقیق و روشن به منابع آماری و اطلاعاتی برای پژوهش ­های میدانی و تحلیل­های سیاسی دقیق در این زمینه دانستند.

 

ایشان با ذکر این نکته که همواره جمهوری اسلامی ایران و مراکز علمی تحقیقاتی ایران از مطالعه دقیق این منطقه غافل شده ­اند به اهمیت توجه به این منطقه و تمرکز بر مطالعات مربوط به آن اشاره کردند. در ادامه بحث دکتر امینیان از وجود شرایط بحرانی حاکم بر جامعه افغانستان به نکاتی اشاره کردند که تا امروز مانع از ایجاد یک صلح پایدار در این کشور شده است. نوع نگرش و دیدگاه ­هایی که در کشور افغانستان نسبت به نوع حکومت و جریان­ های سیاسی موجود و تحلیل­ها و انتقادات موجود نسبت به قرارداد صلح در داخل و خارج از کشور افغانستان که همچنان محل بسیاری از اختلاف ­نظرها است هم نکاتی بودند که در این جلسه مطرح و به آن پرداخته شد. در آخر ایشان ضمن ابراز خرسندی از تشکیل گروه مطالعاتی افپاک در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه برای آینده مطالعاتی این حوزه ابراز امیدواری کردند و برای دسترسی به اطلاعات و آمارهای دقیق تا جایی که در حوزه اختیارات وزارت امورخارجه باشد قول همکاری و مساعدت را به پژوهشگران علاقمند این حوزه دادند.

 


نویسنده

مجتبی نوروزی

مجتبی نوروزی دانش آموخته دکتری مطالعات منطقه ای در دانشگاه تهران است. وی معاون مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی بین المللی و معاون سابق رایزنی فرهنگی ایران در کابل بوده است.  حوزه مطالعاتی دکتر نوروزی مسایل افغانستان و پاکستان می باشد.


1.دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
2.پیام هایی که حاوی تهمت یا بی احترامی به اشخاص باشد منتشر نخواهد شد
3.پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد