شوک خبری روز

نوع مطلب: مقاله

 

نویسنده: ابوالقاسم قاسم زاده

یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱

 

شوک خبری روز برای اغلب رسانه‌ ها در جهان، انتشار رسمی و علنی توافق جمهوری اسلامی ایران و دولت عربستان سعودی در پکن برای از سرگیری روابط رسمی دوجانبه تهران ـ ریاض است. ایران و عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر ۲ ماه، روابط رسمی سیاسی خود را از سر بگیرند و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های خود را بازگشایی کنند.

وزرای امور خارجه دو کشور نیز برای اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌کنند. انتشار رسمی، علنی و یکباره خبر نشست پکن که در آن ایران و عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر ۲ ماه، با گشایش سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها به شرایط عادی روابط دوجانبه، بازگردند برای اغلب رسانه‌های خبری ـ سیاسی و برخی دولت‌ها شوک خبری شد. آن هم در حالی که اغلب دولت‌ها، چه در کشورهای منطقه یا در فضای بین‌المللی مطلع بودند که دبیر شورای عالی امنیت ملی، «سردار شمخانی» از ۱۵ اسفند در پکن برای انجام گفتگوی فشرده در راستای حل و فصل نهایی موضوعات فیمابین تهران ـ ریاض به سر می‌برد. انتشار توافق ایران و عربستان برای اغلب کشورها مهم‌ترین رویداد در حوزه خلیج فارس در جهت تنش‌زدایی و حل و فصل اختلاف نظرها از مسیر دیپلماتیک خوانده شد. در این میان واکنش سران رژیم صهیونیستی متفاوت بود که اغلب آنها از توافق در پکن به عنوان بروز یک فاجعه خطرناک برای اسرائیل یاد کردند. نخست وزیر پیشین اسرائیل، توافق ایران و عربستان را شکست سیاست خارجی «تل آویو» خواند. «لاپید» در واکنش به توافق ایران و عربستان گفت: این توافق شکستی تمام عیار برای دولت اسرائیل است. او با انتقاد از سیاست خارجی دولت نتانیاهو گفت: «… با این توافق دیوار دفاعی منطقه‌ای که علیه ایران ساختیم، ویران شد. توافق تهران و ریاض خطری برای سیاست خارجی اسرائیل است.»

برخلاف رژیم صهیونیستی، اغلب کشورهای اسلامی و به ویژه دولت‌های عربی در حوزه خلیج فارس و در سراسر خاورمیانه از توافق تهران ـ ریاض در پکن حمایت کردند و آن را آغاز مسیری برای صلح فراگیر در حوزه خلیج فارس دانستند. دولت آمریکا نیز پایان نشست ایران و عربستان در پکن و صدور بیانیه توافق را گامی برای تداوم صلح در خاورمیانه، به ویژه در خلیج فارس دانسته است.

به نظر می‌رسد توافق در پکن، آغاز مسیر جدیدی در تنظیم روابط دو و چند جانبه تهران با دولت‌های عربی در سراسر خلیج فارس و خاورمیانه خواهد شد. البته رژیم صهیونیستی این توافق را خطر بزرگ، بر استراتژی تشدید بحران در منطقه و در روابط تهران با دیگر دولت‌های عربی خلیج فارس ارزیابی می‌کند. تردید نباید کرد از هم اکنون رژیم صهیونیستی در پی طراحی‌ بحران آفرینی جدید برخواهد آمد، به ویژه که با این توافق، بحران جنگ در یمن به مسیر گفتگو و تفاهم خواهد رفت و در لبنان نیز بحران تشکیل دولت مستقر پایان خواهد گرفت. اما با وجود برداشت‌ها و تفسیرهای تا حدودی خوش‌بینانه، مادام که جنگ بایدن ـ پوتین در اوکراین ادامه داشته باشد و محاسبات سیاسی بین‌المللی بایدن، محدودسازی قدرت سیاسی و به ویژه تجاری ـ اقتصادی دولت چین باشد، همچنان سراسر حوزه خلیج فارس در معرض تلاطم‌های گوناگون قرار خواهد داشت.

در چنین شرایطی دولت جمهوری اسلامی، توافق تهران ـ ریاض در پکن را آغاز تنش‌زدایی در سراسر منطقه حساس خاورمیانه می‌شمارد و با ارتقاء روابط دو و چندجانبه با دیگر دولت‌های عربی یا غیرعربی در منطقه اولاً، روابط سیاسی ـ اقتصادی و امنیتی را ارتقاء می‌دهد؛ ثانیاً در شرایطی که جنگ در اوکراین به تهدیدی بین‌المللی تبدیل شده است، با استحکام بیشتر روابط دو و چند جانبه با دیگر کشورهای مسلمان، سکاندار «صلح و ثبات» در سراسر منطقه می‌شود.

 

 

منبع: روزنامه اطلاعات (محک)

https://www.ettelaat.com/mobile/archives/336750


نویسنده

ابوالقاسم قاسم‌زاده

ابوالقاسم قاسم‌زاده


1.دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
2.پیام هایی که حاوی تهمت یا بی احترامی به اشخاص باشد منتشر نخواهد شد
3.پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد