عبرتی برای اردوغان و علی اف

نوع مطلب: مقاله

 

نویسنده: ابوالقاسم قاسم‌ زاده، عضو شورای راهبردی مرکز پژوهشهای علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه

سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲

 

ابتدا این خبر را بخوانید که در صدر اخبار مربوط به ترکیه با عنوان «انهدام یک شبکه جاسوسی «موساد» (سازمان امنیت اسرائیل) در چندین خبرگزاری آمده است: «طبق گزارش‌ها، تحقیقات درباره یک شبکه جاسوسی موساد در ترکیه که از اهداف آن شرکت‌ها و افراد دخیل در روابط تجاری ترکیه با ایران بودند، با اعلام جزئیاتی درباره فعالیت‌های سرکرده آن که یک کارآگاه خصوصی به نام «کوچک کایا» بود، به پایان رسیده است. کوچک کایا در عملیاتی در «ماه مه» گذشته توسط سازمان اطلاعات ملی ترکیه بازداشت شده بود.» بعد از انتشار این اطلاعیه، دفتر دادستانی عمومی استانبول (ترکیه) علیه ۱۷ نفر که ۶ تن از آنها در بازداشت به سر می‌برند، برای اتهام ارائه اطلاعات محرمانه و سرّی به سازمان‌های خارجی به منظور جاسوسی سیاسی و نظامی، کیفر خواست صادر کرد. کوچوک کایا به منظور تسهیل ارتباط میان اعضای این شبکه که وظیفه تعقیب اهداف اطلاعاتی ـ جاسوسی موساد را برعهده داشتند، گروهی در شبکه اجتماعی «واتس آپ» تشکیل داده بود.

این کارآگاه خصوصی چهار سال، ۱۱ بار با مأموران موساد در ۱۰ شهر مختلف اروپایی دیدار و ۷ر۲ میلیون لیر ترکیه به عنوان دستمزد از آنها دریافت کرده بود. طبق تحقیقات به عمل آمده، او اهداف موساد در ترکیه از جمله یک شرکت و ۲۲ فرد را که با ایران روابط تجاری داشتند، زیر نظر داشته است. اطلاعات و گزارش‌هایی که او گردآوری کرده و در اختیار موساد گذاشته بود، برای منافع ترکیه «حساس و حیاتی» تلقی شد.»

این که در سفارتخانه‌های اسرائیل مأموران موساد (سازمان امنیت اسرائیل) حضور دارند، چندان خبرساز نبوده و نیست. اما اینکه یکی از وظایف مهم و اصلی مأموران موساد با استفاده از چتر سیاسی سفارتخانه اسرائیل در کشورها و به ویژه کشورهای اسلامی و کشورهای همسایه ایران، جمع‌آوری اطلاعات از چگونگی روابط رسمی این دولت‌های مسلمان با یکدیگر است تا براساس گزارش‌های امنیتی ـ سیاسی موساد دولت اسرائیل، موجب تخریب روابط ایران و همسایگانش همچنین تثبیت امواج خبرسازی‌های منفی برای تثبیت ذهنیت علیه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و مجموعه کشورهای مسلمان شود، واقعیتی که به طور رسمی و غیر رسمی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای برادر و مسلمان خود در دولت‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس همچنین ترکیه و جمهوری آذربایجان، هشدار داده است. رژیم صهیونیستی، رژیمی است که محوریت بقاء آن نه تنها در گسترش بحران‌ها در منطقه که همواره براساس جنگ و تجاوز استوار است.

اردوغان و علی‌اف (ترکیه و آذربایجان) روابط رسمی با دولت صهیونیستی(اسرائیل) برقرار کردند در حالی که تهران بارها هشدار داده ‌است، داشتن این سطح از روابط رسمی با رژیم صهیونیستی که بقای خود را در تضادآفرینی و تشدید اختلاف‌های کشورهای مسلمان تا مرز بحران روابط دوجانبه آنها می‌داند، به صلاح منطقه نیست.

بعد از دیدار وزراء خارجه ایران و عربستان در پکن و امضاء توافق‌نامه از سرگیری روابط دوجانبه تهران ـ ریاض، اولین واکنش را نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ابراز کرد و به طور علنی همراه با خشم گفت: «همه برنامه‌های ما با این دیدار به هم ریخته است و انجام این توافق (ریاض ـ تهران) فاجعه بزرگ برای اسرائیل است!» در فاصله کوتاهی، شبکه‌های صهیونیستی در غرب از دیدار مقامات کاخ سفید با دولت عربستان سعودی با محوریت پذیرش و اعلان روابط رسمی دولت عربستان سعودی و دولت اسرائیل خبرسازی کردند تا اینکه دیروز خبر فرستادن سفیر عربستان برای روابط رسمی دوجانبه با دولت خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس، یکباره در منطقه و در سطح بین‌ المللی شوک خبری سعودی‌ها برای اسرائیل خوانده شد.

رژیم صهیونیستی و دولت دست راستی افراطی نتانیاهو اکنون نه تنها در داخل اسرائیل که در سطح منطقه منفور و در انزوا قرار گرفته است، زیرا این دولت (اسرائیل) تخریب مسجد الاقصی، قبله دوم مسلمانان جهان را از اهداف اصلی خود می‌خواند. تاریخ تثبیت رژیم صهیونیستی، تاریخ جنگ و ایجاد تضاد و تخاصم در روابط کشورهای مسلمان منطقه است و این رژیم به مفهوم نظری و عملی سیاسی، بقای خود را بر «هژمونی» بلامنازع در خاورمیانه می‌داند.

براساس چنین سیاستی است که به جنگ با مصر، سوریه، اردن و لبنان پرداخت و فلسطینیان را از سرزمین خود آواره کرد. اکنون نیز بعد از «ژنرال شارون» جنایتکار جنگ افروز، دولت نتانیاهو به دولت راست افراطی و جنگ طلب در داخل و خارج از اسرائیل شهرت یافته است. آن هم در حالی که دولت آمریکا چه در زمان ترامپ و اکنون بایدن همچنان دیکته سلطه صهیونیستی با محوریت ایپک در واشنگتن و نیویورک را مدیریت و اجرا می‌کند. چنبره سرمایه‌داران بزرگ یهودی در آمریکا و انگلیس و آلمان و فرانسه، باعث شده است سیاست‌های آن ها در حمایت و تأیید بی‌ چون و چرا از اسرائیل به اجرا درآید. به‌ ویژه مجموعه رسانه‌های غربی در سلطه سرمایه‌ داران بزرگ صهیونیستی است. از سوی دیگر روسیه و چین نیز در راستای چنین حمایتی، سیاست‌های خود را اجرا می‌کنند. آیا تاکنون حتی یک جمله از پوتین در نفی سیاست‌های نژادپرستانه صهیونیست دیده یا شنیده‌اید!؟ آیا تاکنون حتی یک‌بار دیده‌اید که اشغال سرزمینی سوریه و اردن و بخشی از لبنان را دولت‌های روسیه و چین محکوم کرده باشند!؟

 

انتشار خبری از جاسوسی موساد در ترکیه که چندی است روابط رسمی دوجانبه با رژیم صهیونیستی برقرار کرده است و همچنین روابط رسمی دوجانبه کشور مسلمان همسایه‌ ما جمهوری آذربایجان با اسرائیل که «علی اف» آن را به انجام رساند، هشدار و زنگ خطر جدی است و شاید درس عبرتی شود تا دریابند مبنا و محور روابط رژیم صهیونیستی با این دوکشور، ایجاد تنش و بحران در روابط ترکیه و آذربایجان با ایران است.

 

منبع: روزنامه اطلاعات/ محک


نویسنده

ابوالقاسم قاسم‌زاده

ابوالقاسم قاسم‌زاده


1.دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
2.پیام هایی که حاوی تهمت یا بی احترامی به اشخاص باشد منتشر نخواهد شد
3.پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد