گروگانگیری یک ملت

نوع مطلب: مقاله

 

 

نویسنده: ابوالقاسم قاسم زاده، عضو شورای راهبردی مرکز پژوهشهای علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه

 

 

پوتین رئیس جمهور روسیه در آخرین سخنان خود درباره ادامه جنگ در اوکراین گفت: «روسیه جنگ 20 ماهه در اوکراین را آغاز نکرده و در تلاش است تا آن را به پایان برساند.» او در نشستی در شهر شوچی دریای سیاه در سخنان خود کشورهای غربی آمریکا و سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس(اروپایی) را مقصر اصلی در آغاز این جنگ و ادامه آن تاکنون دانست و گفت: «آمریکا و متحدانش می‌خواهند هژمونی در حال فروپاشی خود را بر جهان تحمیل کنند و از درک واقعیت عاجز هستند. وظیفه مسکو اکنون ساختن جهانی جدید و درهم شکستن سلطه بین‌المللی غرب است.» با انتشار سخنان پوتین تحلیلگران سیاسی غربی نیز گفتند و نوشتن «تهاجم روسیه به اوکراین، بزرگترین اشتباه استراتژیک مسکو در دهه‌های اخیر است!» 

دیدگاه اغلب تحلیلگران مستقل سیاسی در سطح بین‌المللی این است که بستر آغاز جنگ اوکراین را دولت بایدن (آمریکا) طراحی کرد و با کشاندن سه متحد خود در اروپا (انگلیس، فرانسه و آلمان) کلید زد. دولت فرانسه (ماکرون) بسیار تلاش کرد تا در هفته‌های آغازین این جنگ، آتش‌بس طرفینی برقرار و مذاکره برای پایان بخشیدن به آن کلید بخورد، اما موفق نشد. زیرا پوتین آغازگر این جنگ را آمریکا و دولت آن نامید و تا امروز هم بر این باور است که آمریکا مانع اصلی برای توافق دو طرف برای پایان بخشیدن به این جنگ است. او معتقد است که دولت آمریکا، ملت اوکراین را به گروگان گرفته است و دولت‌های آلمان و فرانسه خواسته یا ناخواسته همسو با سیاست جنگی بایدن شده‌اند. اگرچه امروز تلاش دارند که جنگ پایان پذیرد و دو طرف وارد مذاکره برای صلح شوند. اولین پیامد این جنگ، ویرانی اوکراین و آوارگی چندین میلیون تن از شهروندان و خانواده‌های اوکراینی است. به‌طوری که هم‌اکنون دو کشور آلمان و فرانسه دچار بحران ناشی از آوارگی میلیونی شهروندان اوکراینی و پناه بردن به این کشورها شده‌اند. واقعیت ادامه جنگ در اوکراین این است که یک کشور و ملت آن توسط دولت آمریکا برای جنگی ویرانگر به گروگان گرفته شده‌اند!  

جنگ در اوکراین همچنان ادامه دارد، در حالی‌که زلنسکی رئیس دولت در اوکراین نیز مدام گلایه‌های خود را از حمایت ضعیف نظامی غرب (آمریکا و متحدانش) ـ ناتو ـ ابراز می‌کند. تا جایی که بازدید سیاستمداران مسئول آمریکایی ـ اروپایی از اوکراین برای تقویت روحی او و ادامه جنگ مدام انجام می‌گیرد. فرمانده ناتو نیز خسته از ادامه این شرایط در سخنرانی خود گفته است: «تصور کوتاه مدت و پایان این جنگ را نداشته باشید، جنگ در اوکراین، جنگی طولانی مدت است!» در چنین فضایی از باور افکار عمومی مردم اروپا که دولت آمریکا جنگ اوکراین را راه‌انداخت، اما هزینه‌های تخریبی آن را اروپایی‌ها می‌پردازند و آوارگی ده میلیون شهروند اوکراینی را بر کشورهای اروپایی تحمیل کرده است. مدام به دولت‌های خود در پیروی از سیاست جنگی دولت بایدن، اعتراض دارند.  

فضای سیاسی در داخل آمریکا با محوریت انتخابات ریاست جمهوری آینده چنان متشنج و پرتنش شده است که در درون هر دو حزب حاکم «جمهوریخواه» و «دمکرات» بحران‌های شدیدی را آشکار و علنی کرده است. از یکسو مدام «بایدن» رئیس جمهور «فرتوت» نامیده می‌شود که به زوال عقل و فراموشی شدید دچار شده است. از سوی دیگر با محاکمه قضایی «ترامپ» پرونده مجرم دانستن او از سوی دادگاه رسیدگی به پرونده‌اش تا صدور حکم زندان برای او موضوع روز در داخل این کشور شده است. در چنین شرایطی «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته آشکار هشدار داد، «کشمکش‌های سیاسی درونی در آمریکا توانایی این کشور را برای تأمین مالی ارتش اوکراین تهدید می‌کند.» بورل که در کنفرانس رهبران اروپا صحبت می‌کرد، گفت: «کشورهای اتحادیه اروپا دیگر قادر نیستند تا هرگونه کمبودی از جانب آمریکا را جبران کنند! کنگره آمریکا پولی را برای کمک به اوکراین در توافقنامه بودجه اخیر لحاظ نکرده است.» در چنین آشفته بازار سیاسی در داخل آمریکا و بن‌بست در ادامه جنگ در اوکراین یکباره فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) که مسئول واحدهای نظامی آمریکا در خاورمیانه است، اعلام کرد که: «آمریکا بیش از یک میلیون فشنگ ایرانی توقیف شده از ایران را به اوکراین ارسال کرده است!» بسیاری از خبرگزاریهای غربی این گفته فرماندهی مرکزی آمریکا را به مسخره گرفتند! و در فضای رسانه‌ای غرب «جوک مسخره» خوانده شده است. وال‌استریت ژورنال نوشت: «واشنگتن برای ادامه هزینه‌های جنگ اوکراین کم آورده است.»

 

منبع؛ روزنامه اطلاعات / محک

مهر ۱۴۰۲


نویسنده

ابوالقاسم قاسم‌زاده

ابوالقاسم قاسم‌زاده


1.دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
2.پیام هایی که حاوی تهمت یا بی احترامی به اشخاص باشد منتشر نخواهد شد
3.پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد