سفر حساب شده و استراتژیك رئیس جمهور ایران به لبنان

در میزگرد 'بررسی ابعاد و اهمیت سفر رییس جمهوری به لبنان' در ایرنا كه با حضور 'کیهان برزگر' معاون بین الملل مركز پژوهشهای علمی و مطالعات استراتژیك خاورمیانه ،'مصیب نعیمی' مدیرمسئول روزنامه الوفاق و 'سیداسدالله اطهری' استاد دانشگاه و دیگر پژوهشگر مرکز مطالعات خاورمیانه برگزار شد، کیهان برزگر گفت: این سفر زمانی صورت می گیرد كه استراتژی ایالات متحده امریكا در منطقه با شكست مواجه شده و نیروهای نظامی این كشور درحال ترك منطقه هستند. 
 

وی افزود: میزان تاثیرگذاری كاخ سفید در تحولات منطقه خاورمیانه اكنون به شدت كاهش یافته و به عنوان مثال آنها نتوانسته اند پس از ماهها، دولت ائتلافی مورد نظر خود را در عراق روی كار بیاورند. 
 

برزگر، علت ناكامی آمریكایی ها را در خاورمیانه، ناتوانی آنها در تامین نیازهای ایدئولوژیكی مردم منطقه دانست و با بیان این مطلب كه آمریكا در وضعیت انفعال قرار دارد، شرایط را برای ورود كشوری همچون ایران به منطقه كه می تواند به نیازهای مذكور پاسخ بدهد، بسیار مساعد خواند. به گفته وی، تركیه نیز با توجه به بافت ایدئولوژیكی خود می تواند در این شرایط همراه با ایران، سوریه و لبنان در بلوك مقاومت حضور پیدا كند. 
 

وی تصریح كرد: گرچه تركیه از نظر استراتژیك وابسته به غرب است ولی دولت این كشور به این نتیجه رسیده است كه به بلوك مقاومت در منطقه بپیوندد و ما باید از پتانسیل قوی این كشور برای تقویت مقاومت استفاده كنیم. 
 

برزگر همچنین سیاست ایران را تقویت وحدت داخلی در لبنان بیان كرد و گفت: سفر رییس جمهوری به لبنان، تاكید بر این سیاست ایران است كه می تواند در جهت تقویت حزب الله و دولت لبنان نیز باشد. 
 

وی افزود: از آنجا كه این سفر در جهت تقویت روابط دو كشور در همه عرصه ها اعم از سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است و در جریان آن، چند سند همكاری در زمینه های مختلف امنیت انرژی و ارتباطات میان تهران و بیروت به امضا می رسد، نه تنها مسلمانان بلكه حتی مسیحیان لبنان نیز باید از آن استقبال كنند. 
 

معاون امور بین الملل مركز پژوهشهای علمی و مطالعات استراتژیك خاورمیانه، با اشاره به ابراز نگرانی اسراییل از سفر احمدی نژاد به لبنان گفت: نوع نگاه ایران به لبنان فقط مسائل سیاسی و امنیتی نیست بلكه گسترش روابط اقتصادی نیز هست كه اجرای آن، منافع هر دو كشور را در بر دارد و به همین دلیل، صهیونیستها از این سفر بسیار نگرانند. 
 

برزگر خاطرنشان كرد: ایران برای تحقق اهداف استراتژیك خود در منطقه نباید نگران ناراحتی برخی دولت ها باشد زیرا مردم كشورهای خاورمیانه، همكاری های موثر ایران را در بهبود زندگی و پیشرفت كشور خود می بینند و از آن استقبال می كنند. 
 

وی در این زمینه به عراق اشاره كرد كه به رغم مخالفت و نارضایتی امریكا از همكاریهای ایران با آن كشور، مردم عراق از افزایش سطح روابط بسیار خوشحالند. 
 

این كارشناس روابط بین الملل با بیان این نكته كه امریكا نمی تواند روند صلح در خاورمیانه را آنطور كه می خواهد پیش ببرد، افزایش نفوذ و قدرت ایران را به نفع منطقه و جهان دانست و تصریح كرد: امریكا از نظر ایدئولوژیك، جنگ را در منطقه اعم از عراق و افغانستان باخته است و این باعث شده كه كشورهای غربی همگی اعتراف كنند كه ایران نقشی كلیدی در تحولات و ثبات منطقه دارد.
 

مصاحبه کیهان برزگر با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)


نویسنده

کیهان برزگر

کیهان برزگر رئیس سابق پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه است. وی دانشیار روابط بین‌الملل در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد. حوزه مطالعاتی دکتر برزگر مطالعات سیاست خارجی، مسائل خاورمیانه و خلیج فارس، روابط ایران و آمریکا، و مسائل هسته‌ای ایران است.