گسترش روابط ایران و اروپا منفعتی دوسویه

گفتگوی روزنامه حمایت با دکتر کیهان برزگر رئیس پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه و استاد دانشگاه

کیهان برزگر رئیس پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه و استاد دانشگاه در گفتگو با روزنامه حمایت آینده روابط ایران و اتحادیه اروپا را مثبت خواند و آن را بر اساس "منفعت دوسویه" عنوان کرد.
 

دکتر برزگراظهار داشت: امروز جمهوری اسلامی ایران در دور جدیدی از گفت و گو ها با اتحادیه اروپا است، دلیل آن فشارهای همه جانبه ای است که از جانب آمریکا به ایران وارد می شود. وقتی چنین فشارهای سیاسی وجود دارد، طبیعتا ایران علاقه مند است که روابط خود را با کشورهای اروپایی که دیدگاه متعادل تر و میانه روتری نسبت به ایران دارند، گسترش دهد.
 

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا خواهان شروع مذاکرات با ایران است گفت: اتحادیه اروپا هم در شرایط حاضر علاقه مند است روابط خود را با ایران گسترش دهد چون می خواهد در مسائل مربوط به مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی به نقش سنتی خود که همان نقش تعاملی و میانجی گری است بازگردد.
 

دلیل دیگر اتحادیه اروپا برای برقراری روابط با ایران تحولات جهان عرب است که این روزها منجر به گرفتاری ها و جنگ های داخلی و مسائلی از این قبیل شده است. لذا اتحادیه اروپا نمی تواند شاهد بی ثباتی بیشتر در منطقه خاورمیانه باشد که به اروپا نزدیک است. چون ایران از ثبات خوبی برخوردار است، اتحادیه اروپا علاقه مند است برای حل و فصل بحران های منطقه با ایران وارد مذاکره و همکاری های بیشتر شود.
 

ایران و کشورهای اروپایی علاقه مند هستند روابط خود را گسترش دهند. در این میان هر کشور اروپایی، اعم از بزرگ یا کوچک، فرقی ندارد. مساله مهم شروع گفت و گو هاست. در این راستا، کشور های کوچک اروپایی هم می توانند در گسترش روابط دوجانبه نقش ایفا کنند. هرچند نقش آنان به اندازه کشورهای بزرگ مانند انگلیس، آلمان و فرانسه نیست ولی همه کشورهای اروپایی می توانند باب مذاکره و گفت و گو را باز کنند.
 

یک دلیل دیگر نیاز متقابل ایران و اروپا به حوزه امنیت انرژی مربوط می شود. ایران مرکز تولید و صدور نفت و گاز در منطقه خلیج فارس است و تلاش های بسیاری می کند که نفت و گاز خود را از طریق خاک عراق و سوریه به دریای مدیترانه و یا از طریق ترکیه به اروپا برساند. تقویت روابط دو طرف در حوزه انرژی قطعا در حوزه های دیگر سیاسی هم تاثیر خواهد گذاشت.
 

این  استاد دانشگاه صادرات انرژی ایران به اروپا را نقطه قوت برای ایران دانست و تصریح کرد: برای اتحادیه اروپا مهم است که انرژی خود را از چند منبع قابل اطمینان به دست آورد. در گذشته اتحادیه اروپا عمده انرژی مصرفی خود را از طریق روسیه تامین می کرد اما روسیه طی چند مرحله قیمت نفت و انرژی خود را به صورت لحظه ای و ناگهانی بالا برد و این باعث شد که اتحادیه اروپا به دنبال منابع جایگزین گردد. 
 

وی تاکید کرد: دستگاه دیپلماسی کشور در این روزها فعال ظاهر شده است و رایزنی هایی برای گسترش روابط با کشورهای اروپایی انجام داده و سفر دکتر صالحی وزیرامور خارجه هم به چند کشور اروپایی در همین زمینه است.
 

این استاد روابط بین الملل در نهایت به فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران و روابط با اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: فعالیت های هسته ای ایران از جنبه های سیاسی-امنیتی برای اتحادیه اروپا بسیار مهم است و مانعی جدی برای افزایش گسترش روابط بین دو طرف در سالهای اخیر بوده است. اما در حال حاضر اتحادیه اروپا خواهان این است که به نقش تعاملی خود در مسئله هسته ای ایران و شروع مجدد مذاکرات بازگردد. 


نویسنده

کیهان برزگر

کیهان برزگر رئیس سابق پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه است. وی دانشیار روابط بین‌الملل در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد. حوزه مطالعاتی دکتر برزگر مطالعات سیاست خارجی، مسائل خاورمیانه و خلیج فارس، روابط ایران و آمریکا، و مسائل هسته‌ای ایران است.