انتخابات و تردید محافظه کاران

این احتمال وجود دارد که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2012 به یکی از غیر قابل پیش بینی ترین انتخابات تبدیل شود. دلیل چنین اعتقادی به وضوح چیزی جز بازتاب انتخابات درون حزبی در بین جمهوریخواهان نمی باشد. تاکنون سه انتخابات درون حزبی را جمهوریخواهان برگزار کرده اند و سه کاندیدای متفاوت پیروزی را در آغوش گرفته اند. در آیوا که در ابتدا میت رامنی با تفاوت هشت رای پیروز اعلام شد بعداً ریک سنتورم با سی و چهار رای پیروز اعلام شد. بدنبال پایان انتخابات انجمن حزبی درآیوا کاندیداها انتخابات را به نیوهمشایر بردند. همانطور که انتظار می رفت میت رامنی با 4/39درصد آرا پیروز شد و ران پال به مقام دوم دست یافت. به دنبال این نتایج و اینکه جدی ترین رقیب یعنی نوت گینگریچ تنها4/9درصد آرا را بدست آورد این تصور شکل گرفت که میت رامنی کاندیدای اجتناب ناپذیر است.

 

بدنبال انتخابات ده ژانویه نیوهمشایر بسیاری از رسانه های محافظه کار خرسندی خود را از نتایج اعلام کردند. برای آنها آنچه مهم است این که اولاً سریعتر کاندیدای حزب مشخص شود تا برنامه مشخص و معینی برای مبارزه با باراک اوباما ارائه دهد و ثانیاً اینکه از نظر اینان تنها میت رامنی قادر است رای دهندگان در مرکز حیات انتخاباتی آمریکا را به سوی خود جلب کند. با توجه به این نکات بود که سومین انتخابات درون حزبی در کارولینای جنوبی از اهمیت فوق العاده برخوردارگردید. انتخابات 21ژانویه از این روی مهم شد که در صورت پیروزی میت رامنی، محققاً می بایستی پذیرفت که رای دهندگان حزب کاندیدای خود را برای مبارزه با دمکرات ها انتخاب کرده اند. اما نتایج به گونه ای رقم خورد که تمامی معادلات را برهم زد. با وجود اینکه در هفته های قبل از انتخابات نظرخواهیها حکایت از پیروزی میت رامنی داشت اما نوت گینگریج با تفاوت آرای بالا توانست اغتشاش را وارد محاسبات حزبی گرداند.
 

 تفاوت آرای میت رامنی با برنده مسابقه به میزان 14درصد بود که برای بسیاری به معنای آسیب پذیری فزاینده او است. اینکه میت رامنی نتوانست در این مبارزه به پیروزی دست یابد به خوبی نشان دهنده وضعیت غیرقابل پیش بینی در بین رای دهندگان محافظه کار است. محافظه کاران در طول مبارزات درون حزبی مداوماً در تلاش بوده اند که فردی را به پیروزی برسانند که از نظر آنان بیشترین نزدیکی را به افکار محافظه کارانه داشته باشد. نوت گینگریج در کارولینای جنوبی از جناح راست میت رامنی را مورد حمله قرار داد. او یک سیاستمدار مدیون به وال استریت می باشد و کسی است که ثروت خود را از طریق معادلات و شیوه های رایج در وال استریت بدست آورده است.با توجه به اینکه محافظه کاران اعتقاد دارند که وال استریت به خاطر وابستگی های خود به دولت فدرال است که توانسته با وجود تمامی مشکلات اقتصادی همچنان سودآور باشد، نوت گینگریج در نقش یک نقاد محافظه کار ظاهر شد. اما محققاً آنچه برای پیروزی مبارزات درون حزبی در کارولینای جنوبی بیش از همه تاثیر گذار بود عملکردش در مناظرات انتخاباتی بود.

 

یکی از بزرگترین توانمندیهای او فصاحت کلام و قابلیت های بالای سخنوری است. همین توانمندیها بود که در طول دهه هشتاد زمانیکه او در مجلس نمایندگان آمریکا بود سبب اشتهار و اعتبار وی گشت. زمانیکه حزب جمهوریخواه در سال 1994 اکثریت را بعد از چهل سال بدست آورد نوت گینگریج به عنوان تاثیرگذارترین فرد در شکل دادن به فرایند سقوط اکثریت دمکرات ها معرفی شد و به همین روی او به رهبری حزب در مجلس انتخاب و سخنگوی مجلس نمایندگان گشت. 
 

در مناظره تلویزیونی در کارولینای جنوبی او با توسل به موضوعات مورد علاقه محافظه کاران از قبیل حمله به رسانه ها به عنوان جولانگاه لیبرال ها و بی لیاقتی باراک اوباما در قلمرو سیاست خارجی و کنترل حزب دمکرات بوسیله گروههای ذی نفوذ از قبیل اتحادیه های کارگری توانست شور و شوق فراوان در بین رای دهندگان محافظه کار بدست آورد . میت رامنی با وجود اینکه به دنبال پیروزی در نیوهمشایر با اطمینان خاطر فراوان قدم به کارولینای جنوبی گذاشته بود اما نشان داد که نمی تواند این سرمایه بدست آورده را تبدیل به رای کند. گینگریج موفق شد از عدم اطمینان محافظه کاران به میت رامنی به نحو احسن بهره برداری کند و این احساس را با سخنان خود در آنان بوجود آورد که او محافظه کار واقعی است و تنها او است که از توانایی شکست دادن باراک اوباما برخوردار است. البته این اعتقاد او برای بسیاری از محافظه کاران واقعیتی انکارناپذیر است. او در مناظره های متعدد تلویزیونی با دیگر کاندیداهای حزب در طول ماههای اخیر نشان داده است که نه تنها کنترل فراوان بر موضوعات و چند و چون آنها دارد بلکه از توانایی کلامی و مجادله ای برای مغلوب ساختن حریف نیز برخوردار است. اما برای بسیاری از کسانی که نخبه گان محافظه کار هستند در صورتیکه میت رامنی نتواند در انتخابات درون حزبی فلوریدا به پیروزی نایل شود نوت گینگریج چالش ناپذیر خواهد شد. این برای بسیاری از نخبه گان محافظه کار یک شکست و خطر بزرگ محسوب می شود چرا که آنان نوت گینگریج را یک پیغمبر دروغین محافظه کاری می دانند.
 

 این نظریه برای بسیاری کاملاً محتمل است که رای دهندگان محافظه کار از روی استیصال رای خود را به کسی "غیر از رامنی" اعطا می کنند هرچند که اعتقادی به فرد پیروز ندارند. آنان در کارولینای جنوبی به نوت گینگریج رای دادند نه اینکه چون او محافظه کار است بلکه چون از نظر آنان میت رامنی کاندیدایی نیست که بتواند از ارزش های محافظه کار در برابر باراک اوباما دفاع کند.   


نویسنده

حسین دهشیار (ناظر علمی)

حسین دهشیار پژوهشگر ارشد و ناظر علمی گروه ملاحظات استراتژیک امریکا - خاورمیانه در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه است. نامبرده عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی می باشد. حوزه مطالعاتی دکتر دهشیار مسائل خاورمیانه و سیاست خارجی آمریکا است.