نقش اقتصاد در انتخابات آمریکا

برای هر دو کاندیدای حزب دمکرات و جمهوریخواه آمریکا محرز گشته است که انتخابات ریاست جمهوری 2012 ماهیتی به شدت تک موضوعی دارد. این انتخابات در واقع یک رفراندوم به سیاست¬های اقتصادی ساکن کاخ سفید خواهدبود.
 

برای باراک اوباما پدیدار شدن چنین واقعیتی به این معناست که در روز انتخابات رأی¬¬دهندگان آمریکایی بر اساس ارزیابی چهارسال عملکرداو در قلمرو اقتصادی رأی خواهند داد. در شرایطی که نزدیک به چهارسال است که نرخ بیکاری از هشت درصد پائین نیامده است محققاً رئیس جمهور خشنودی چندانی از این مطلب ندارد که اقتصاد مبنای ارزیابی او قرار گیرد. 
 

در همین راستا او بسیار تلاش نموده است تا از قرارگرفتن انتخابات در محور یک موضوع خاص و آن هم اقتصاد جلوگیری نماید. در این قلمرو او بیش از آن ضعیف است که خواهان ارزیابی رای-دهندگان در شش نوامبر باشد، اما واقعیت این است که نهایتی جز این در برابر او وجود ندارد.
 

البته اوبه شیوه¬های گوناگون تلاش کرده است که موضوع را از مقوله اقتصاد به سوی دیگرفاکتورهای مطرح در اجتماع سوق دهد. در قلمرو سیاست¬ها او نظرات سابق خود را در دوران سناتوری تغییر داد و اعلام کرد که تعریف سنتی خانواده دیگر جوابگوی شرایط و اوضاع اجتماعی نیست و به همین روی او موافق تعریف مدرن از خانواده است که آن را فراتر اززن و مرد می¬داند.
 

براین اساس او موافقت خود را با ازدواج دو فرد از یک جنس به عنوان مبنای خانواده اعلام کرد. او با این اقدام دو هدف متفاوت را دنبال کرد. از یک سو با توجه به ترکیب حزب دمکرات به خوبی وقوف دارد که اکثر قریب به اتفاق همجنس¬بازان دارای گرایش¬های محافظه¬کارانه در قلمرو اجتماعی نیستند و به همین روی هرگونه حرکت در جهت منافع وارزش¬های هویتی آنان پی¬آمدهای مثبت انتخاباتی در هنگام رای¬گیری را به دنبال خواهد داشت. 

 

در عین حال او خواهان این بود تا با این جهت¬گیری اجتماعی میت رامنی کاندیدای حزب جمهوریخواه و یا ساختار رهبری در حزب جمهوریخواه را به واکنش وادار کند. با توجه به اینکه مرام نامه حزب و کاندیدای جمهوری خواه آن میت رامنی معتقد به تعریف سنتی از خانواده هستند پر واضح بود که واکنش¬ آنها به شدت منفی باشد. اما جمهوریخواهان با آگاهی از نیت و قصد باراک اوباما از چرایی مطرح کردن موضوع ازدواج افراد متعلق به یک جنسیت کمترین واکنش را در برابر سیاست رئیس جمهور از خود بروز دادند. آنان متوجه بودند که هرگونه واکنش، جدا از ماهیت آن کمترین بهره انتخاباتی را برای آنان خواهد داشت. بنابراین جمهوریخواهان برای اینکه موضوع از قلمرو اقتصادی، معطوف به مسائل اجتماعی نشود در مقام پاسخگویی برنیامدند.

 

 به دنبال مطرح کردن موضوع ازدواج افراد متعلق به یک جنسیت، رئیس جمهور کوشید در قلمرویی دیگرجمهوریخواهان را به واکنش وا دارد. او با توجه به اینکه در ایالات خاصی که به آن هاایالات کاملاً حزبی نشده می گویند یعنی ایالاتی که در بعضی از انتخابات به کاندیداهای حزب دموکرات و در مواقعی دیگر به کاندیداهای حزب جمهوریخواه رأی ¬می¬دهند،سعی کرد به تعداد رای¬دهندگان اسپانیایی تبار توجه نشان دهد. باراک اوباما تصمیم گرفت با اعلام اینکه فرزندان آن دسته از اسپانیایی تبارهایی که غیرقانونی واردآمریکا شده¬اند می¬توانند رای بدهند به ایجاد موج بپردازد.

 

اکثریت رای¬دهندگان اسپانیایی تبار به همراه سیاهان و یهودیان و آسیایی تبارها در 2008  به باراک اوباما رأی داده بودند. او با توجه به این واقعیت که رأی اکثریت سفید پوست را از دست داده، می داند که پیروزی او در گرواین است که به مانند سال 2008 اکثریت اسپانیایی تبارها را به سوی خود جلب کند. درایالاتی که در غرب میانه آمریکا قرار گرفته¬اند و هر دو کاندیدا از احتمال مساوی برای پیروزی برخوردارند، اهمیت اسپانیایی تبارها در تعیین نتیجه انتخابات بسیارزیاد است. در ایالاتی از قبیل کلرادو این مسئله به شدت واضح است و در ایالات نیومکزیک و آریزونا نقش اسپانیایی تبارها در تعیین نتایج حیاتی است.

 

باراک اوباما با این اقدام خود از یک سو کوشید تضمین کند تا اکثریت رأی اسپانیایی تبارهارا مانند انتخابات گذشته به خود اختصاص دهد و از سوی دیگر جمهوریخواهان را که مخالف اقدام او هستند وادار به انتقاد از این سیاست نماید که به معنای تضعیف موقعیت کاندیدای جمهوریخواه در بین اسپانیایی تبارها خواهد بود.

 

اما میت رامنی در برابر این اقدام سیاسی باراک اوباما موضع خاصی نگرفت و سعی کرد که اجازه ندهدتا این سیاست اعلام شده به صدر دعواهای دو طرف منتقل شود. کاندیدای حزب جمهوریخواه با نادیده انگاشتن این دو سیاست همچنان در تلاش است که تمرکز جامعه رسانه-ای و به تبع آن توجه رای¬دهندگان را کاملاً معطوف به مسائل اقتصادی نماید. میت رامنی آگاه است که دغدغه اصلی رأی¬دهنده آمریکایی همیشه مسائل مرتبط به وضعیت اقتصادی است و هرزمان که شرایط اقتصادی در زمان انتخابات مساعد باشد قاعدتاً رأی دهنده به فردمستقر در کاخ سفید برای دومین بار رأی خواهد داد. 

 

بنابراین در صورتیکه هردو کاندیدا برای بار اول نامزد شده باشند رأی دهنده به کاندیدای حزبی رأی می¬دهدکه سکاندار هدایت کشور بوده است. رامنی آگاه است که تنها در یک صورت قادر به شکست باراک اوباما می¬باشد و آن هم متقاعدکردن رأی دهندگان به این مطلب است که شرایط اقتصادی کشور به دلیل سیاست¬های رهبری حزب دمکرات وضع فعلی را یافته است. باراک اوباما هم می¬داند که تنها راه پیروزی مجدد او این است که موضوعات دیگر را در صدر اخبار روزمره آمریکا قرار دهد.


نویسنده

حسین دهشیار (ناظر علمی)

حسین دهشیار پژوهشگر ارشد و ناظر علمی گروه ملاحظات استراتژیک امریکا - خاورمیانه در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه است. وی عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی  دانشگاه علامه طباطبایی می باشد. حوزه مطالعاتی دکتر دهشیار مسائل خاورمیانه و سیاست خارجی آمریکا است.