خلیج فارس نقش اساسی در توسعه آسیایی ایفا می کند

"کیهان برزگر" رئیس پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه در گفتگو با خبرگزاری مهر به تشریح اهمیت منطقه خلیج فارس با توجه به تحولات جهانی پرداخت و گفت: اهمیت منطقه خلیج فارس روز به روز در تحولات جهانی افزایش می یابد، این امر نه صرفا به خاطر نفت و گاز و منابع انرژی این منطقه بلکه به این خاطر است که خلیج فارس در حال تبدیل شدن به مرکز تجارت بین المللی، ورود و خروج کالا، تبادلات فرهنگی و مسائل دیگری نظیر مبارزه با ترویسم بوده و شاهد حضور قدرت های بزرگ است.

وی افزود: در همایش بین المللی خلیج فارس نیز ما شاهد بودیم که کارشناسان نگاه خاصی به مسائل منطقه و تنگه هرمز داشتند. این در حالی است که اهمیت کنفرانس امسال بیشتر از سال های پیش است زیرا موقعیت استراتژیک خلیج فارس افزایش پیدا کرده است مثلا ما بحث هایی در غرب داریم مبنی بر امیدواری آمریکا برای کاهش وابستگی اش به نفت خلیج فارس با تکیه بر تولید گاز و فناوری تولید انرژی های جدید، اما پژوهش ها نشان داده اروپا و آمریکا همچنان به خلیج فارس نیازمندند و این منطقه همچنان اهمیت خود را حفظ کرده است.

دکتر بزرگر در ادامه یادآور شد: موضوع بعدی که در کنفرانس امسال هم روی آن تاکید شد اهمیت خلیج فارس برای توسعه آسیا است. آسیا در حال رشد روزافزون در جهان است و این تنها مربوط به کشورهایی مانند ایران و عربستان نیست که نگاه به شرق دارند و به چین و آسیای جنوب شرقی توجه دارند، بلکه شامل کشورهای غربی مانند آمریکا نیز می شود که طی آن حوزه پاسیفیک اهمیت می یابد و شاهد توجه به توسعه آسیایی هستیم.

رئیس پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه در پایان تاکید کرد: در کنفرانس امسال مسئله توسعه آسیایی و نقش خلیج فارس در آن مورد تاکید قرار گرفت. به این صورت که انرژی خلیج فارس به آسیا می رود و کالا و خدمات و فناوری از آسیای جنوب شرقی و چین به حوزه خلیج فارس می آید. یعنی خلیج فارس و آسیا در واقع دو مکان به هم پیوسته هستند و حتی می توان گفت که تنگه هرمز و تنگه مالاکا دو دروازه ای هستند که تبادل کالا و خدمات و هم انرژی و هم تبادلات فرهنگی از آن ها رد و بدل می شود و این دو به هم وابسته اند. به بیان دیگر اهمیت این مسئله اینجا است که امسال ما تاکید کردیم که خلیج فارس نقش اساسی در توسعه آسیایی دارد و آسیا وابسته به انرژی خلیج فارس است و حتی اگر غربی ها هم این وابستگی شان کم شود، آینده جهان در آسیا است و در مجموع اهمیت این منطقه کم نمی شود بلکه بیشتر هم خواهد شد. 


منبع: خبرگزاری مهر/ 21 اسفند ماه 1391


نویسنده

کیهان برزگر

کیهان برزگر رئیس سابق پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه است. وی دانشیار روابط بین‌الملل در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد. حوزه مطالعاتی دکتر برزگر مطالعات سیاست خارجی، مسائل خاورمیانه و خلیج فارس، روابط ایران و آمریکا، و مسائل هسته‌ای ایران است.