گزارش پژوهشی فعالیت گروه روندهای فکری پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه در سال ۱۳۹۹

نوع مطلب: گزارش

 

مختار نوری، مدیر گروه روندهای فکری پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه

 

 

گروه روندهای فکری پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه با قریب به یک ده فعالیت پژوهشی یکی از گروههای علمی شناخته شده در جامعه علمی کشور است. این گروه مطالعاتی علیرغم گسترش پاندمی کرونا و اخلال در برگزاری برنامه های علمی در سطح کشور، با همت، تلاش و همکاری گروهی از اساتید، پژوهشگران و دانشجویان برجسته علوم سیاسی و مطالعات بین الملل سال پژوهشی دیگری را پشت سر گذاشت. این گروه مطالعاتی با پشتوانه چندین سال کار علمیِ حرفه ای، در سال ۹۹ نیز با ترکیب و تحلیل موضوعات و روندهای فکری با تحولات عینی و جاری در ایران و منطقه خاورمیانه تلاش نمود تا درکی علمی و واقع بینانه از وضعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگیِ موجود در کشورمان و منطقه خاورمیانه ارایه نماید.گروه روندهای فکری از حیث عملیاتی برای دستیابی به چنین درکی و انتقال دادن معقول و راهبردی آن به مراکز تصمیم گیری و سیاستگذاری کشور، از بسیاری از محققان و صاحب نظران در حوزه های علوم سیاسی، روابط بین الملل، مطالعات زنان، مطالعات فلسفی، مطالعات تاریخی و ... دعوت به عمل آورد و موضوعات مختلفی را با آنها به بحث و گفتگو گذاشت. هدف و برنامه اصلی ما ایفای نقش و مسئولیت مدنی و حتی المقدور اثرگذاری سیاسی و اجتماعی است.

 

موضوعات و دستورکارهایی چون مفهوم شناسی خاورمیانه، مسئله کاربست نظریه های سیاسی در عرصه عمل، بحران لیبرال دموکراسی در جهان امروز، موضوع مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان، ارزیابی انقلاب های عربی و نتایج ده ساله آنها و ... از جمله مهمترین مباحث صورت گرفته توسط این گروه مطالعاتی در سال ۹۹ بوده است. همچنین این گروه مطالعاتی ذیل همکاری های کلان پژوهشکده با سایر مراکز علمی، در همایش ملی انجمن علوم سیاسی ایران با موضوع ایران و چشم انداز تحلیلی امر سیاسی و انجمن مطالعات صلح ایران با موضوع چشم انداز صلح در خاورمیانه مشارکت علمی داشته است. فعالیت های مذکور در گروه روندهای فکری پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه با همکاری علمی برخی از دانشگاهها و مراکز پژوهشی در سطح کشور و حتی فراتر از آن در سطح بین المللی صورت پذیرفت. اسامی اساتید، محققان و اعضای محترم گروه که ما را در برپایی این نشست ها یاری کرده اند به شرح ذیل است:

 

سیدمحمدعلی تقوی (دانشگاه فردوسی مشهد)

محدثه جزایی ( گروه روندهای فکری مرکز مطالعات خاورمیانه)

محسن فیض اللهی ( پژوهشگر مطالعات تاریخی)

سیدحکیم کمال (دانشگاه هایدلبرگ آلمان)

قدیر نصری (دانشگاه خوارزمی)

عارف عبادی (دانشگاه ناتینگهام و گروه روندهای فکری مرکز مطالعات خاورمیانه)

زهرا نژاد بهرام ( شورای اسلامی شهر تهران)

نیلوفر چینی چیان (دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس)

هدیه سادات میرترابی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق)

شیده شادلو (گروه روندهای فکری مرکز مطالعات خاورمیانه)

فریدون مجلسی (دیپلمات سابق و روزنامه نگار)

سمیه ملکی (گروه روندهای فکری مرکز مطالعات خاورمیانه)

عبدالامیر نبوی (پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی)

سید نوید کلهرودی (گروه روندهای روندهای فکری مرکز مطالعات خاورمیانه)

مجتبی قلی پور (پژوهشکده مطالعات راهبردی)

محمدرضا صدقی رضوانی (گروه روندهای فکری مرکز مطالعات خاورمیانه)

حبیب عشایری (گروه روندهای فکری مرکز مطالعات خاورمیانه)

علی خالندی ( گروه روندهای فکری مرکز مطالعات خاورمیانه)

مهدی فقیه (گروه روندهای فکری مرکز مطالعات خاورمیانه)

فرزاد نعمتی (گروه روندهای فکری مرکز مطالعات خاورمیانه)

داوود حقیقی ( گروه روندهای فکری مرکز مطالعات خاورمیانه)

اکبر شفیعی (گروه روندهای فکری مرکز مطالعات خاورمیانه)

محمد بهرام پور(گروه روندهای فکری مرکز مطالعات خاورمیانه)

محمد کمالی (گروه روندهای فکری مرکز مطالعات خاورمیانه)

یاسین عبدی (گروه روندهای فکری مرکز مطالعات خاورمیانه)

 

قدردان زحمات و همکاری اساتید و مهمانان گرانقدر، اعضا و همکاران عزیزم در گروه و به خصوص آقای سیدنوید کلهرودی دبیر اجرایی گروه روندهای فکری در پیشبرد برنامه های پژوهشی مختلف هستیم. ناگفته پیداست که همه ی تلاش و کوشش های انجام گرفته توسط این گروه مطالعاتی در جهت پیشرفت کشور عزیزمان ایران و در جستجوی راه برون رفت از بحران ها و چالش های موجود صورت پذیرفته است. مدیریت و اعضای فرهیخته گروه روندهای فکری برای همه دانشگاهیان، محققان و پژوهشگران ارجمند ایرانی آرزوی سلامتی و شادکامی دارند. ما بر این باوریم در شرایط بحرانی حاکم بر کشور این وظیفه جامعه دانشگاهی است که به طرق مختلف در گسترش عشق، امید و آگاهی در جامعه اهتمام ورزند. در نهایت امیدواریم سال ۱۴۰۰ که مصادف با آغاز روزگار و قرنی جدید برای ایرانیان است، سالی پر از سلامتی، خیر، پیروزی و شادکامی برای ملت عزیز ایران باشد.

 


نویسنده

مختار نوری (مدیر گروه)

مختار نوری دکتری علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی و مدیر گروه روندها وجریان های فکری در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه است.


1.دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
2.پیام هایی که حاوی تهمت یا بی احترامی به اشخاص باشد منتشر نخواهد شد
3.پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد