ترجمان استراتژیک

شناسایی چالش‌های استراتژیک نوظهور در تروریسم نوین (بخش دوم)

نوع مطلب: ترجمه

Terrorism in the 2020s: Examining the Global Threat Landscape

London W.Swearngin

Missouri State University, London88@live.missouristate.edu

تلخیص و ترجمه: عسگر قهرمانپور

 

در یادداشت قبلی به بررسی روندها و مسیرهای جهانی تروریسم (1) پرداختیم. در این بخش چالش‌های استراتژیک در حال ظهور در تروریسم دهة 2020 شناسایی و برررسی خواهد شد.

 

مقدمه

به رغم دو دهه عملیات ضد تروریستی تحت هدایت ایالات متحده، فشار تروریسم مذهبی که توسط القاعده و داعش رواج یافته است، شکست قطعی و نهایی آن دشوار شده است. پژوهشی در نوامبر 2018 چنین برآورد کرد که تعداد مبارزان جهادی امروز تقریباً چهار برابر 11 سپتامبر 2001 شده است. این پژوهش که توسط مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) منتشر شد، برآورد می‌کند که هم اکنون تقریباً 230،000 مبارز جهادی فعال در نزدیک به 70 کشور جهان وجود دارند. اگرچه گروه‌هایی مانند القاعده و داعش از آن روز تاکنون نتوانسته‌اند، عملیاتی شبیه 11 سپتامبر انجام بدهند، اما به نظر می‌رسد ایدئولوژی منجر به پرواز شخصی با هواپیما، چونان تومور سرطان به دیگر جاهای بدن گسترش یافته است.

 

جنگ جهانی علیه تروریسم به زودی وارد دهة سوم خود می‌شود. اگر چه ایالات متحده و متحدانش برتری‌های تاکتیکی را در میدان نبرد نشان داده‌اند، اما در آن سو، گروه‌های تروریستی همچنان به جذب نیرو ادامه می‌دهند. عوامل مؤثر بسیاری در این امر دخیل هستند، اما یک نظریه برای توضیح اینکه چرا برخی از گروه‌های تروریستی جانی تازه پیدا کرده‏اند، این است که مقامات ضدتروریسم به بهای فدا کردن استراتژی‌های بلند مدت که آیندة تروریسم را هدف قرار می‌دهد، به موفقیت تاکتیکی خود تکیه می‌کنند. در همین حال، سازمان‌های تروریستی خود را با تلاش‌های ضدتروریسم و توسعه اقدامات متقابل سازگار کرده‌اند. اگرچه تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه لازم است، اما تنها با شناسایی و فهم چالش‌های استراتژیک نوظهور می‌توان مقامات ضدتروریسم را برای مبارزه با تروریسم در دهة 2020 آماده کرد.

 

جهت ارجاع علمی:

عسگر قهرمانپور، « شناسایی چالش‌های استراتژیک نوظهور در تروریسم نوین (2)»، تاریخ انتشار در سایت: 1400/02/07

 

متن کامل مقاله از فایل زیر قابل دانلود می باشد.

1.دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
2.پیام هایی که حاوی تهمت یا بی احترامی به اشخاص باشد منتشر نخواهد شد
3.پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد