نشست «آينده افغانستان در فرداي خروج امريكا از اين كشور» با سخنرانی دکتر «فرامرز تمنا» سیاستمدار و استاد دانشگاه افغانستان

نوع مطلب: گزارش

 

 

 

در تاریخ دوم خرداد ماه سال ۱۴۰۰ سومین نشست تخصصی گروه مطالعاتی افغانستان- پاکستان تحت عنوان: آینده مذاکرات صلح افغانستان با دو سوال اصلی؛ ۱. چرا آمریکای دوره ترامپ و بایدن از افغانستان خارج شدند؟ ۲. سناریوهای پیش­روی افغانستان در غیاب آمریکا کدامند؟ با سخنرانی دکتر « فرامرز تمنا» استاد دانشگاه و مدیر سابق مرکز مطالعات استراتژیک وزارت خارجه افغانستان با حضور رئیس مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه دکتر قدیر نصری و پژوهشگران این حوزه برگزار شد. مدیریت این نشست را دکتر مجتبی نوروزی مدیر گروه مطالعات افغانستان-پاکستان بر عهده داشتند.

 

دکتر تمنا در این نشست به بررسی عوامل تاثیرگذار بر صلح و تصویر سیاسی- اجتماعی افغانستان در آینده نزدیک و میان مدت پرداختند. به اعتقاد ایشان صلح افغانستان یک بحث مفصل و مسئله­ای پیچیده است که نمی­توان تمام جنبه­های مربوط به موضوعات امنیتی آن را واکاوی کرد اما می­توان در چند موضوع اساسی، مباحث مربوط به صلح افغانستان را خلاصه کرد. ایشان از منظر تحلیل امنیتی برای صلح پنج مرحله را به عنوان مراحل مهم در شناخت صلح و جایگاه آن در تحلیل­ها نام بردند: ۱. تکست(متن) چیست؟ ۲. بستر بحث با چه شرایط و مسائلی پیوند دارد؟ ۳. بازیگران اصلی این روند چه کسانی هستند؟ ۴. بازیگران فرعی چه کسانی هستند؟ ۵. سناریوهای پیش­رو کدامند؟

 

استاد دانشگاه افغانستان در خصوص هریک از این مراحل استدلال­هایی را مطرح کردند و به­طور خلاصه از مرحله اول؛ تکست یا متن چیست؟ به ارائه مطالب پرداختند، در این باب به اعتقاد ایشان صلح به عنوان متن مورد بررسی سه مرحله دارد: ۱. صلح سازی ۲. صلح بانی ۳. اعمال صلح. و در این دسته­بندی افغانستان در حال­حاضر در مرحله اول قرار دارد. در رابطه با مرحله دوم: معتقدند در بستر صلح چند عامل دخیل هستند: ۱. ایالات متحده آمریکا و نگاه آن­ها به جنگ در افغانستان. ۲. اختلافات داخلی در افغانستان که بستری را مساعد ساخته که موجب شتاب گرفتن بحث صلح شده است. ۳. وجود بازیگران غربی و غیرغربی و خیزش آن­ها نیز در شتاب گرفتن صلح تاثیرگذار بوده است. ۴. برجسته شدن شکاف­های حقوقی و مسئله اقلیت­ها. ۵. عدم وجود یک نهاد برای پساصلح. بدین ترتیب هریک از این پنج مورد را به عنوان عوامل مهم و تاثیرگذار بر بستر صلح معرفی کردند. در مرحله سوم: بازیگران اصلی روند صلح را به دو دسته تقسیم کردند؛ ۱. بازیگران تراز اول(ایالات متحده آمریکا، پاکستان، طالبان و دولت افغانستان) ۲. بازیگران تراز دوم ( روسیه، ایران، چین، عربستان و ترکیه) از دیدگاه ایشان؛ هریک از بازیگران تراز اول تعاریف و انگاره­های خاص خود را از صلح دارند برای مثال صلح مورد نظر آمریکا یک صلح تحمیلی است نه یک صلح اقناعی و همین امر موجب شده دولت افغانستان تحت این اجبار در موضع ضعف قرار گیرد. رویکرد کشور پاکستان و طالبان هم­سو با یکدیگر و به معنای داشتن قدرت کامل است نه قدرت مشارکتی به این معنا که آن­ها یک نگاه مالکیتی به قدرت دارند. و بازیگران تراز دوم مانند ایران نگاه واحد و استراتژی مشخصی در قبال افغانستان ندارند در واقع به صلحی که مدنظر آمریکایی­ها است نگاه مثبتی ندارند. در مرحله چهارم: بحث بازیگران فرعی را مطرح کردند برای مثال کشورهایی مانند امارت هستند که دخالت آن­ها مستقیم و قابل مشاهده نیست. در مجموع و در ادامه این بحث ایشان بر شناخت سه دریچه سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی در رویکرد هریک از این بازیگران به صلح تاکید کرد. و برای مرحله پنجم و آخرین مرحله این تحلیل؛ به توضیح این مورد که سناریوهای پیش­روی افغانستان در مسئله صلح چیست پرداختند. وی افزود: در این مرحله دو نوع سناریو را می­توان نام برد؛ ۱. سناریوی ترجیحی ۲. سناریوی ممکن. در مورد سناریوی اول استقرار صلح و حکومت مشارکتی اگرچه یک ترجیح است اما به دلیل پیچیدگی­های موجود که در مورد بسترهای صلح وجود دارد به سرعت قابل دسترسی نخواهد بود. در مورد سناریوی دوم ایشان معتقدند: وضع موجود حفظ خواهد شد و با توجه به نگاه تاکتیکی که آمریکا در قبال افغانستان دارد در واقع خروج آن­ها از افغانستان به معنای عدم بازگشت نیست. بنابراین روند صلح تا یک دهه آینده با حفظ وضع موجود ادامه خواهد یافت.

 

وی در ادامه یادآور شد: از جمله دشواری­ها و مشکلات پیش­روی صلح، فقدان نگاه­های دیگر مانند نگاه­های ارزشی، هنجاری، نگاه فرهنگی و مدنی، نگاه جامعه­شناختی، نگاه اقتصادی، نگاه هویتی و نهادی به مسئله صلح است. و فقدان این نگاه­ها و رویکردهای غایب در تحلیل و تصمیم­گیری­ها را مانعی بر سر راه صلح دانستند. بعلاوه به میزان دخالت­ها و نقش مهم پاکستان در عدم ثبات در افغانستان اشاره کردند. بعد از آن به پرسش­های حاضرین در نشست پاسخ دادند. استاد دانشگاه افغانستان در پایان برای توسعه آینده علمی افغانستان و پژوهش­های مراکز علمی تحقیقاتی و پیوند میان اساتید و دانشجویان در افغانستان و سایر کشورها ابراز امیدواری کردند.

 

 

نویسنده گزارش: ویدا یاقوتی، عضو گروه مطالعات افپاک ( افغانستان پاکستان )

 

 


نویسنده

ویدا یاقوتی (دبیر گروه افپاک)

در تاریخ شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ نشست تخصصی گروه مطالعات جامعه و سیاست خارجی افپاک تحت عنوان «جنگ قدرت در پاکستان: ابعاد و پیامدها» با حضور دکتر عبدالرضا فرجی راد استاد ژئوپلیتیک دانشگاه و سفیر سابق ایران در نروژ و مجارستان و دکتر نوذر شفیعی استاد علوم سیاسی دانشگاه و مدیر گروه افپاک مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه برگزار شد.


1.دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
2.پیام هایی که حاوی تهمت یا بی احترامی به اشخاص باشد منتشر نخواهد شد
3.پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد