ترجمان استراتژیک

«شاخص جهانی تروریسم در سال 2022»

نوع مطلب: ترجمه

Global Terrorism Index (2022)

 

مترجم: مسلم حقی پژوهشگر مهمان درگروه تروریسم نوین مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه

 

نهمین گزارش سالیانه شاخص جهانی تروریسم (GTI) در ماه جاری (مارس) 2022 منتشر شد که گزارشی جامع و مختصر از روندها و الگوهای مهم جهانی تروریسم در دهه گذشته را ارائه می­ دهد. در این گزارش فاکتورهای مورد بررسی برای اندازه‌گیری شاخص تروریسم شامل حوادث تروریستی، مجروحین، قربانیان، خسارات مالی ناشی از این حوادث و تعداد و حجم آن در یک دوره پنج ساله می‌باشند. این گزارش توسط موسسه اقتصاد و صلح (IEP) با بهره­ مندی از پایگاه داده ­ها و اطلاعات Terrorism Tracker و سایر منابع تهیه می­ شود. این موسسه در بررسی پدیده تروریسم، پیشینه رویدادهای حملات تروریستی را از 1 ژانویه 2007 ارائه می­ دهد. پایگاه داده­ ها دربرگیرنده بیش از 60500 رویداد تروریستی از 2007 تا 2021 می ­باشد.

در سال 2021، تعداد کشته­ های ناشی از تروریسم با 1.2 درصد کاهش به 7142 نفر رسید که در مقایسه با سال 2015 که اوج حملات تروریستی بود کاهش یک سوم را نشان می­دهد. افت جزئی تعداد کشته ­ها با کاهش در میزان تاثیر تروریسم، با بهبودی وضعیت در 86 کشور، در مقایسه با 19 کشور که شرایط آن بدتر گردید بازتاب می ­یابد. با این حال تعداد حملات تروریستی در سطح جهان با 17 درصد افزایش به 5226 مورد رسید. به این ترتیب، تعداد مرگ و میر در حملات تروریستی از 1.6 کشته در هر حمله به 1.4 کشته در دوره یکساله تنزل نشان می ­دهد. روسیه و اوراسیا بیشترین پیشرفت منطقه ­ای را از این لحاظ داشته ­اند.

سال گذشته تعداد 44 کشور حداقل یک مورد کشته تروریستی را داشته ­اند که افزایش جزئی را در مقایسه با سال 2020 با تعداد 43 کشور نشان می ­دهد. 105 کشور هیچ کشته یا حمله تروریستی را در سال2021 نداشتند که این تعداد بالاترین رقم کشورها از سال 2007 می ­باشد.

 

متن کامل جهت دانلود


نویسنده

مسلم حقی

مسلم حقی، پژوهشگر مهمان مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه در گروه  بررسی مسایل استراتژیک خاورمیانه  می باشد. وی دانش آموخته مقطع دکتری در رشته روابط بین­ الملل دانشگاه آزاد اسلامی تبریز است. حوزه مطالعاتی وی مسائل استراتژیک خاورمیانه و تروریسم نوین است.


1.دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
2.پیام هایی که حاوی تهمت یا بی احترامی به اشخاص باشد منتشر نخواهد شد
3.پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد