سومين انتفاضه؟ علل احتمالی مجدد درگیری اسرائیل و فلسطین!

نوع مطلب: ترجمه

 

 

نویسنده: دانیل بایمن

ترجمه: رضا فضلعلی

(7 فوریه2023)

 

 

از زمان فروپاشی انتفاضه دوم در سال 2005 ( قیام بزرگ و پایدار فلسطین)، مناقشه اسرائیل و فلسطین نیز کم رنگ تر شده است. حماس توسط گرو‌هها و افراد مسلح فلسطینی، حملات تروریستی را در کرانه باختری بشکل جنگ ‌های مینیاتوری ( ظریف و کوچک) در نوار غزه آغاز کرد، که با واکنش شدید نظامی اسرائیل مواجه شده است. البته فلسطینی‌ ها به روش های دیگری نیز مقاومت کرده اند: راهپیمایی، اعتراض و پرتاب سنگ! اگر چه توافق از طریق مذاکره دورتر از همیشه به نظر می رسد، لیکن علی رغم خشونت های شدید، هر دو طرف از درگیری‌هایی که به دامنه و گستردگی انتفاضه دوم برسد، اجتناب نموده‌اند.

 

در این دوره ظاهراً چشم انداز در سال 2023 با افزایش کشمکش و تحولات خطرناک از هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی، تاسف بار به نظر می رسد. در 27 ژانویه، تروریست ها (فلسطینی ها) با حمله به کنیسه ای در اورشلیم هفت نفر را کشتند، که یکی از مرگبارترین حملات به اسرائیلی ها در سال های اخیر است. این یورش پس از حمله اسرائیل به اردوگاه پناهندگان در جِنین انجام شد که به صورت غیر عادی و افزایشی به کشته شدن 9 فلسطینی منجر شد، اساس خشونت اخیر بر پایه های مرگباری بنا شده است.

 

مرگبارترین سال از زمان انتفاضه دوم در اسرائیل و کرانه باختری در سال گذشته بود. نیروهای اسرائیلی در کرانه باختری و در محله های فلسطینی بیت المقدس شرقی151 فلسطینی را کشتند که تقریباً دو برابر سال 2021 است. در غزه، 53 فلسطینی در درگیری بین اسرائیل و جهاد اسلامی، (گروهی تروریستی)، کشته شدند. اسرائیل بیشترین تلفات خود را در سال‌های اخیر متحمل شد. بطوریکه در حملات فلسطینی ها، 31 اسرائیلی کشته شدند. ارتش اسرائیل ادعا می‌کند که فلسطینی‌ها به جز پرتاب سنگ، حمله با کوکتل مولوتف و بمب‌ گذاری‌های وحشتناک، تقریباً 300 بار به سوی سربازان اسرائیلی شلیک کرده اند، که در مقایسه با 61 بار در سال 2021 و 31 بار در سال 2020 افزایش چشمگیری داشته است.

 

منبع:

https://www.foreignaffairs.com/israel/third-intifada-israeli-palestinian-conflict?

 

جهت ارجاع علمی: دانیل بایمن، « سومين انتفاضه؟ علل احتمالی مجدد درگیری اسرائیل و فلسطین!»، مترجم: رضا فضلعلی، تاریخ انتشار در سایت مرکز: 1401/11/30

 

 دانلود متن کامل مقاله 


نویسنده

رضا فضلعلی

رضا فضلعلی، پژوهشگر مهمان مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه در گروه روندهای فکری در خاورمیانه  است. وی دانشجوی دکتری علوم سیاسی گرایش مسایل ایران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج می باشد. حوزه مطالعاتی نامبرده مسائل خاورمیانه و تروریسم نوین است.


1.دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
2.پیام هایی که حاوی تهمت یا بی احترامی به اشخاص باشد منتشر نخواهد شد
3.پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد