گزارش نشست با موضوع دیدگاه اروپایی نسبت به مسائل خاورمیانه

نشست "دیدگاه اروپایی نسبت به مسائل خاورمیانه" در روز شنبه 7 آبان 1390 در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه با همکاری دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی برگزار شد. در این نشست که جمعی از اساتید دانشگاه، پژوهشگران مهمان پژوهشکده و دانشجویان دوره دکتری و کارشناسی ارشد دانشگاه های مختلف حضور داشتند، دکتر کیهان برزگر رئیس پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه و خانم مانوئلا پارایپان از رومانی به ایراد سخنرانی پرداختند.


ابتدا در این نشست دکتر کیهان برزگر به بعضی از نگاه های سنتی در ایران در خصوص روابط ایران و اروپا اشاره کرده و بر ضرورت بازتعریف روابط دو طرف با توجه به تحولات منطقه ای و پویایی متغیرهای تأثیرگذار و  بر مبنای فرصت سازی تأکید کردند. از نظر ایشان، دیدگاه های سنتی در ایران اتحادیه اروپا را بیشتر از زاویه روابط ایران و آمریکا و اینکه ایران با این اتحادیه نمی تواند مشکلات استراتژیک و مسائل منطقه ای و جهانی خود را حل و فصل کند، می بیند.  همچنین در ایران به این اتحادیه بیشتر به عنوان یک پدیده اقتصادی نگریسته می شود. دکتر برزگر بر خلاف این دیدگاه های سنتی، با اشاره به نقش فعال اتحادیه اروپا در ساختار ها و نهادهای بین المللی، بر نیاز متقابل ایران و اروپا برای تقویت روابط تأکید کردند. از دیدگاه ایشان، اتحادیه اروپا بسیار به مسایل سیاسی –امنیتی موجود در خاورمیانه حساس است و آن را بخشی از منافع و امنیت خود می بیند. از این لحاظ، برنامه هسته ای ایران می تواند فرصتی برای گسترش روابط دو طرف باشد. هر چند در ایران بعضاً گفته می شود که ایران با اتحادیه اروپا در برنامه هسته ای به هیچ نفعی نرسیده اما باید توجه داشت که اتحادیه اروپا حداقل توانسته با اتخاذ "رویکرد دیپلماسی" و ایجاد تعادل نسبی در مذاکرات مانع از ایجاد جنگ میان ایران و آمریکا شود. 

در ادامه نشست، خانم پارایپان نیز با اشاره به اینکه نگاه یکپارچه ای در اتحادیه اروپا نسبت به تحولات منطقه وجود ندارد بر اهمیت گسترش روابط اروپا با ایران تأکید کردند. به نظر ایشان، در روابط میان ایران و اروپا عواملی چون مسائل استراتژیک، مسائل اقتصادی، تکنولوژی، منافع منطقه ای و بین المللی تأثیرگذار هستند. خانم پارایپان با اشاره به همسویی اروپا با آمریکا در اتخاذ تحریم ها علیه ایران، این مسئله را نامناسب دانسته و تأکید کردند که فاصله میان کشورها و کاهش روابط نمی تواند منجر به راه حلی پایدار شود و این موضوع سبب از دست دادن فرصت ها برای ایران و اتحادیه اروپا خواهد شد.


در نهایت این نشست با پرسش و پاسخ دانشجویان و حاضرین در جلسه خاتمه یافت.