سیاست و تمدن ایرانی

تعداد 19

خوجه؛ اقلیت شیعه

نویسنده: مریم خالقی نژاد  |   ۱۰ مهر ۱۴۰۰

«خوجه» نام طایفه ای با جمعیت تقریبی 125 هزار نفری معتقد به دین اسلام و دارای مذهب اثنی عشری می­باشد. ریشه ی این نام از کلمه فارسی به نام ارباب گرفته شده که نصبِ آنها از منطقه کچ و ایالت گجرات هند سرچشمه می گیرد. در منابع تاریخی ثبت شده که شش قرن پیش مبلغان اسماعیلی ایرانی به هند اعزام شده و گروهی از هندی ها به دین اسلام و سپس تشیع روی آورده اند

بلوچ ­های ایرانی در آفریقا

نویسنده: مریم خالقی نژاد  |   ۱۲ مرداد ۱۴۰۰

از آغاز شکل­ گیری تمدن ایرانی تا کنون، یکی از مهمترین عواملی که موجب رشد و گسترش ارزش ­های فرهنگیِ این تمدن عظیم شده ، مهاجرت اقوام ایرانی به سرزمین­های مختلف بوده است که اقوام مهاجر توانسته­ اند همراه خود ارزش­ها و فرهنگ های تمدنی را در جامعه مقصد نشر و ترویج دهند. اگرچه در زمان ­های قدیم، این انتقال فرهنگ و تمدن در بیشتر موارد به صورت ناخوداگاه و بدون برنامه­ریزی حکمرانان، توسط اقوام صورت می­گرفته که یکی از این موارد قومیت بلوچ در افریقا می­  باشد.

همایش

گروه مطالعات سیاست و تمدن ایرانی با همکاری گروه روندهای فکری در خاورمیانه برگزار می کند؛

۱۹ تیر ۱۴۰۰

تاریخ نگاران در فاصله ی میان دوران قدیم و جدید تاریخ ایران، از دوره ای یاد کرده اند که آن را آستانه ی تجدد ایران نامیده اند. دوره ای از بحران و تغییرات پرشتاب که در طی آن زبان سیاسی و اجتماعی و به ویژه مفاهیم بنیادی ، دست خوش تحول و دگردیسی شده اند. دورانی که یکی از اساسی ترین جنبش های فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی ایران را در خود جای داده که از آن با عنوان جنبش مشروطه خواهی ملت ایران یاد کرده اند. در این دوران با ورود مفاهیم نوآیین به قلمرو اندیشه ی سیاسی و اجتماعی و تحول در مضمون مفاهیم قدمایی و همزمانی آن با شتاب بی سابقه ی تحولات اجتماعی، تصور چرخنده از زمان تاریخی، جای خود را به دریافت بالنده از آن داد. اگر پیش از آن، انتظارات ایرانیان منطبق با تجربه ی حال و گذشته شان بود، در این دوران با شتاب بی سابقه ی تحولات سیاسی و اجتماعی، تخالفی میان قلمرو تجربه و افق انتظارات پدید آمد و انتظارات بیش از گذشته رو به سوی آینده ای نامعلوم نهاد. با در نظرداشتن چنین تحولی در دریافت از زمان ، مقارن با دوران آستانه ای، مفاهیم سیاسی واجتماعی بنیادی مانند وطن ، مقاومت، انقلاب، آزادی، حق، عدالت، مساوات، حکومت، دولت، قانون وغیره درجامعه ی ایرانی مضمون متفاوتی یافتندکه زمانمندی، ایدئولوژیک ، سیاسی و دموکرات شدن از ویژگی های اساسی آن ها بودند. این مفاهیم را از آن رو بنیادی دانسته اند که حرکت تاریخی جامعه را ثبت و به مثابه شاخص و عاملی برای آن عمل کرده اند. در ژرفای معنایی آن ها، ابهام ، چند لایه گی و انرژی برای تغییرنهفته است و اثرات بلند مدت و دائمی بر روند تحولات سیاسی واجتماعی داشته اند.

بررسی ردپای تمدن پارسیان در غرب توسط اقوام آلان­ ها

نویسنده: مریم خالقی نژاد  |   ۱۲ تیر ۱۴۰۰

قدمت و عظمت تمدن ایران باستان برهیچ کس پوشیده نیست. این تمدن عظیم حتی پیشتر از تمدن­ های باستانی دیگر توانسته است ارزش­ های فرهنگی خود را به سراسر جهان عرضه دارد و سرزمین­ های مختلفی را در نوردد. یکی از مهمترین مولفه ­هایِ تاثیرگذار که موجبات گسترش و وسعت این تمدن عظیم را فراهم اورده است می­ توان، مهاجرت و جابجایی اقوام مختلفی دانست که ریشه در ایرانیان باستان دارند و اجداد خود را آریایی و پارسیان در زمان­های گذشته می­ دانند. یکی از ویژگی­های مردم ایران از زمان باستان تا کنون مهاجرت به سرزمین ­های دور ناشناخته بوده است که گاهی با هدف توسعه قلمرو خود و افزایش گستره فرهنگ و تمدن ایران و گاهی هم به دلایل اجباری جغرافیای و یا حاکمیتی صورت می­ گرفته است.

گزارش نشست ايران و چالش مهاجرت نيروي انساني متخصص

۷ تیر ۱۴۰۰

اين نشست به همت گروه مطالعات سياست و تمدن ايراني و در ارديبهشت 1400 برگزار گرديد و سخنران آن جناب آقاي سعيد پيوندي استاد دانشگاه لورن فرانسه بودند. در اين نشست آقاي پيوندي به بحث در مورد سابقه پديده فرار مغزها، بحث در مورد دلايل جامعه شناختي مهاجرت، بازتاب مباحث مرتبط با مهاجرت نخبگان،‌ دگرگوني در روند مهاجرت و مباحثي مرتبط با مهاجرت نخبگان و ايران كنوني پرداختند. براي اطلاع دقيق مخاطبان پاور پوينت ارائه شده توسط ايشان در زير بارگذاري شده است.