گزارش دیدار دکتر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه

روز دوشنبه 11 اردیبهشت ماه 1391، دکتر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به همراه هیئتی از وزارت امور خارجه از مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه دیدار کرد. در این دیدار دکتر جواد صالحی و همراهانش علاوه بر حضور در بخش های مختلف مرکز از جمله پژوهشکده، سایت کتابخانه و انتشارات، طی جلسات گوناگونی با دکتر سید حسین موسوی رئیس مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه، دکتر کیهان برزگر رئیس پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه و عضو هیئت علمی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین اعضای هیئت علمی پژوهشکده در خصوص فعالیت های مرکز از جمله ارتباطات پژوهشی- آموزشی و فعالیت های بین المللی به تبادل نظر و گفتگو پرداختند. سپس دکتر جواد صالحی در یک فضای غیر رسمی و صمیمانه در جمع پژوهشگران "مقیم" و "مهمان" پژوهشکده و تعدادی از دانشجویان دوره دکتری و کارشناسی ارشد از دانشگاه های مختلف تهران حضور یافت و به سخنرانی در خصوص مسائل منطقه ای و جهانی پرداخت. 

در آغاز جلسه دکتر قدیر نصری پژوهشگر ارشد و مقیم پژوهشکده و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی طی گزارشی کوتاه به معرفی فعالیت ها و برنامه های  علمی پژوهشکده پرداخت و در خصوص دغدغه های کلیدی در خاورمیانه شناسی از جمله "امنيت توليد- مصرف و پالايش نفت و گاز" و "تروريسم مذهبي، افراط گرايي قومي" نکاتی را مطرح کرد.

سپس دکتر کیهان برزگر که ریاست نشست را بر عهده داشت ضمن تشکر از دکتر صالحی و همراهانش جهت حضور در این جمع دانشگاهی و صمیمانه، سخنرانی وزیر امور خارجه در پژوهشکده  را نقطه عطفی در تاریخ فعالیت های علمی و پژوهشی این پژوهشکده دانسته و از ايشان تقاضا کردند تا دیدگاه های خود نسبت به تحولات منطقه ای و جهانی و روابط جمهوری اسلامی ایران با ملت های دیگر را با پژوهشگران و دانشجویان در میان بگذارند. 

در ادامه نشست دکتر جواد صالحی ضمن تجلیل از فعالیت های گسترده و چند بعدی صورت گرفته در مرکز به ویژه فعالیت های علمي-آموزشي پژوهشکده، در خصوص "رویکرد سیاست خارجی ایران" بر دوري از "سطحی نگری" در تصميم گيريها و حاکم بودن "نگاه مبتني بر تامين منافع ملی و با تكيه بر رويكرد منطقه ای" در هدايت سیاست خارجی کشور تأکید کرد. ایشان در ادامه به تحولات گسترده و پیچیده منطقه به ویژه تحولات جهان عرب اشاره کرده و این تحولات را متأثر از انقلاب اسلامی ایران دانست. وزیر امور خارجه همچنین ضمن تاکید بر نگاه واقع گرایانه به مسائل منطقه ای و بین المللی در عرصه سیاست خارجی و در روابط با قدرتهای بزرگ، بر نقش منطق، اخلاق و ارزش ها در صحنه نظام بین المللی تاکید کرد. دكتر صالحي در ادامه راه برون رفت از چالش های پیش روی کشور را اتخاذ تدبیر مناسب، حوصله، تقويت اقتدار و انسجام ملی و همکاری در سطوح مختلف عنوان کرد. ایشان همچنين بهره مندي از امنيت و شرايط خوب را حق مردم ايران دانسته و اينكه در اين راستا مهمترين وظیفه دستگاه سیاست خارجی کشور تقویت روابط و همکاری ها با دولت ها و ملت هاي ديگر و ارائه تصوير مناسب از كشور است.  
                                                                                                             
در نهایت این نشست با پرسش و پاسخ حاضرین و گرفتن عکس یادگاری پایان یافت. 
           
گزارش: زهرا توکلی- منیر حضوری،دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی و دستیار امور سمینارهای پژوهشکده