حضور هيئت بلند پايه چيني در مركز مطالعات استراتژيك خاورميانه

نوع مطلب: گزارش

روز یکشنبه 9 دی 97 هیئت بلند پايه چینی به ریاست آقای یو وی قائم مقام اداره کل غرب آسیا و شمال آفریقا وزارت بین الملل حزب کمونیست چین در پژوهشکده مطالعات استراتژ‍يك خاورمیانه حضور یافتند و با پژوهشگران اين پژوهشكده ملاقات و در مورد مسائل بين المللي و منطقه اي تبادل نظر كردند.

 

در این نشست آقای یو وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در مركز مطالعات استراتژيك خاورميانه پرسش هايي در زمینه آينده روابط ایران و چین در پرتوي اجراي جاده ابريشم جديد، تاثير اعلام خروج نيروهاي آمريكايي از سوريه بر مسائل منطقه اي و جايگاه ايران مطرح کرد.  دکتر برزگر با طرح نکاتی در این زمینه ابتدا بر ضرورت فهم متقابل و واقعي دو كشور از اهداف و انگيزه هاي برقراري روابط نزديك اشاره كردند و اين نكته كه عامل آمريكا اصولا نبايد روابط طبيعي و تكاملي ايران و چين را تحت تاثير قرار دهد. ایشان همچنین از نگرانی غرب نسبت به رشد فزاينده چين در نظام جهاني و مصمم بودن كشورهاي غربي در متوقف كردن رشد اقتصادي و قدرت چين اشاره كردند و اينكه اين مسئله فرصتي براي تقويت روابط ايران و چين از طريق تكيه بر پوياي هاي تبادلات و اتصالات اقتصادي و سياسي منطقه اي است. در مورد اعلام خروج نيروهاي آمريكايي از سوريه هم دكتر برزگر اين تحول را نقطه عطفي در معادلات منطقه اي دانسته و نشان از اينكه آمريكا ديگر ظرفيت استراتژيك لازم براي حضور مستقيم نظامي در منطقه را ندارد و ناتواني اين كشور در دستيابي به نتايج دلخواه در جنگ هاي افغانستان و عراق سبب شده كه سيستم سياسي و افكار عمومي آمريكا خواهان حضور نظامي آمريكا در منطقه نباشند. اگر چه اين الزاما به معناي خروج آمريكا از منطقه يا عدم تاثيرگذاري بر جريان هاسي سياسي-امنيتي منطقه نيست.     

       

 

   آقای یو وی نیز در مورد فلسفه صلح و ثبات شرق آسیا و مدل چيني توسعه و ثبات صحبت کرد و گفت: ما به دنبال صلح هستیم، با این که چین دومین اقتصاد دنیا در جهان است اما ما کشوری در حال توسعه می باشیم و درآمد سرانه کشورمان  برای ما اهمیت دارد. چین به دنبال سلطه گری نیست بر خلاف غرب که به دنبال برتری جویی و بازی با حاصل جمع صفر می باشد. ایشان در پایان نیز بر اهمیت و نفوذ ایران در خاورمیانه تاکید کرد و گفت: با وجود تحریم ها علیه ایران روابط ایران و چین به لحاظ اقتصادی تحت تاثیر قرار گرفته و چین اكنون به دنبال سازوکاری برای رفع اين مشکل می باشد.