گزارش نشست تخصصی گروه مطالعاتی افغانستان- پاکستان (افپاک) با حضور دکتر سیما سمر؛ نماینده ویژه رئیس جمهوری و وزیر دولت افغانستان در امور حقوق بشر و روابط بین­ الملل

نوع مطلب: گزارش

 

 

 

در تاریخ بیست و هفتم بهمن ماه سال ۱۳۹۹ نشست تخصصی گروه مطالعاتی افپاک تحت عنوان: چشم­اندازهای صلح در افغانستان با حضور دکتر سیما سمر؛ نماینده ویژه رئیس جمهوری و وزیر دولت افغانستان در امور حقوق بشر و روابط بین الملل کشور افغانستان برگزار شد. در این نشست دکتر سیما سمر و اعضای رسمی گروه و مهمانان محترم به معرفی خود و بحث و تبادل نظر در زمینه بحران افغانستان، فرصت و چالش­های پیش­رو، و گسترش همکاری­های علمی- فرهنگی میان مراکز علمی و تحقیقاتی جمهوری اسلامی ایران و کشور افغانستان پرداختند.

 

در آغاز نشست دکتر سمر به ارائه تاریخچه­ مختصری از پیدایش بحران در افغانستان پس از انقلاب ثور که تاثیر یافته از اتحاد جماهیر شوروی بود و موقعیت جغرافیایی افغانستان در تشدید این بحران پرداختند و خاطر نشان شدند مجموعه این عوامل به همراه فاکتورهای دیگر موجب گردید افغانستان بعد از دهه­ها همچنان صحنه درگیری و کشمکش میان گروه­های داخلی و یورش نیروهای نظامی خارجی به بهانه مقابله با تروریسم باشد.

 

در این نشست دکتر سمر توضیحاتی پیرامون ابعاد داخلی بحران مانند شیوه حکومت­داری و ابعاد خارجی بحران مانند دخالت دولت­های خارجی و تاثیر آن­ها بر بحران افغانستان و پیچده­تر شدن آن بیان کردند. اینکه چگونه با وجود تمام محدودیت­ها و معضلات همواره مردم افغانستان در تلاش برای بهبود وضعیت خود از طریق ایجاد حلقه­های مقاومت برای احقاق حقوق و آزادی­های از دست رفته مردم این کشور هستند.

 

در ادامه ایشان در زمینه مشکلات پیش­روی صلح اعم از مشکلات داخلی، تداوم فساد، بحران قومیت، عدم وجود امنیت انسانی و اختلاف­نظرهای موجود میان دولت مرکزی و گروه­های دیگر نکاتی را خاطر نشان شدند. و در آخر با بیان این نکته که راه حل صلح برای افغانستان جنگ و درگیری نیست به نقش گفت­وگو و اجماع نظر میان دولت افغانستان و همسایگان از جمله پاکستان و ایران و سایر دولت­های خارجی اشاره کردند و در نهایت استفاده از نیروی انسانی ماهر برای آموزش­های کافی در سطح استاندارد جهانی برای تعالی جامعه افغانستان و نقش فعال زنان در عرصه پیشرفت و توسعه در آینده افغانستان را حائز اهمیت فراوان دانستند.

 



نویسنده

مجتبی نوروزی

مجتبی نوروزی دانش آموخته دکتری مطالعات منطقه ای در دانشگاه تهران است. وی معاون مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی بین المللی و معاون سابق رایزنی فرهنگی ایران در کابل بوده است.  حوزه مطالعاتی دکتر نوروزی مسایل افغانستان و پاکستان می باشد.


1.دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
2.پیام هایی که حاوی تهمت یا بی احترامی به اشخاص باشد منتشر نخواهد شد
3.پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد