نبرد نابرابر

نوع مطلب: مقاله

نویسنده: ابوالقاسم قاسم زاده، عضو شورای راهبردی مرکز پژوهشهای علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه

 

جنگ، واقعیت انکار ناپذیر تاریخ بشری است و همواره ظهور و بروز جنگ ‌ها، نتیجه قدرت و سلطه ‌طلبی حاکمان بوده است و «صلح» و «اصلاح» اصلی‌ترین پیام انبیای الهی و تاریخ ادیان توحیدی. اکنون جنگی دیگر در مسیر تاریخ تکوین رژیم صهیونیستی با فرماندهی دولت نتانیاهو کلید خورده است. حاصل آن تکرار ویرانی و کشتار مردم عادی فلسطینی از مردان و زنان و کودکان است. مهم‌ترین ویژگی تاریخ سیاسی اسرائیل، جنگ است، آن هم با اصل «برتری نژادی».

«گه عون لوی» روزنامه‌ نگار و ستون‌نویس ثابت روزنامه مشهور «هاآرتص»، یهودی و اصالتاً اهل سودلند چکسلواکی است و عده‌ای از خانواده‌اش در کشتارهای هیتلری جان باخته ‌اند. اکنون او را روزنامه‌نگار یهودی و پژواک دهنده وجدان معذب جامعه اسرائیلی می‌نامند. وی اخیراً در سخنانی گفته است: «... می‌خواهم سه اصل را بیان کنم تا ما اسرائیلی‌ها بتوانیم با واقعیت‌های وحشیانه موجود، در آرامش کامل زندگی کنیم:

1 ـ 75 سال تبعیض و آپارتاید نژادی حتی درون کشور خود با تفکیک یهودیان (شرقی و غربی).

2 ـ 56 سال اشغال و نادیده گرفتن همه قطعنامه‌های سازمان ملل.

3 ـ 16سال محاصره بی‌رحمانه غزه و تبدیل آن به بزرگ‌ترین زندان جهان برای «فلسطینیان» آواره. اگرچه در کنار اسرائیل سه مقصر دیگر هم وجود دارند:

الف: پشتیبانی نامشروط آمریکا از اسرائیل و خودداری از فشار آوردن به آن برای اجرای راه حل دو دولت.

ب: گره خوردن مسأله فلسطین با ساختار عقب مانده خاورمیانه (به ویژه دولت‌های عربی) به گونه‌ای که در 70 سال گذشته رژیم‌های غیر دمکراتیک منطقه با نمایش حمایت از آرمان فلسطین، در واقع در جستجوی مشروعیت ناشی از آن برای مصرف داخلی و «سلطه ‌قدرت» خود بوده‌اند.

بر این سه محور، اضافه کنید برخی سازمان‌های فلسطینی را که طی دهه‌ها به مجمع تاجران و بوروکرات‌های سیاسی کهنه ‌کار و پیمان‌کاران منطقه‌ای تبدیل شدند و می‌گویند: «ما یهودیان در اسرائیل و در جهان، خود را نژاد برتر و منتخب «یهوه» می‌شماریم.»

این روزنامه ‌نگار «هاآرتص» در اسرائیل سخنش را با این جملات پایان می‌دهد: «پشت تمامی این وقایع، کبر و غرور اسرائیلی‌ها (رهبران آنها) قرار دارد؛ این فکر که ما می‌توانیم هر چه دلمان خواست انجام دهیم، بدون آنکه هرگز بهایی برای رفتارمان بپردازیم یا مجازات شویم. ما بدون هیچ مزاحمتی به کارمان ادامه می‌دهیم».

چامسکی، جامعه‌شناس مشهور آمریکایی که سال‌ها پرونده اسرائیل و فلسطین و فلسطینیان را مطالعه و نقد کرده است، جمله «صهیونیسم مترادف نژاد پرستی است» را حاصل تحقیقات خود از اسرائیل و گذر تاریخی دولت‌های آن می‌داند.

تاریخ 75 سال گذشته تا امروز در خاورمیانه، با اصل «نژادپرستی صهیونیستی»، همواره و مرحله به مرحله جنگ‌های متعددی را تجربه کرده است. اکنون «نتانیاهو» بعد از «شارون» سکانداری آن را به عهده گرفته است. حمایت بی‌چون و چرا دولت‌های آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان (سکانداران قدرت غربی)، میدان را بر هرگونه جنایت او باز گذاشته است. از سوی دیگر رخوت کشورهای اسلامی و بازی دولت‌هایشان با زمان به ویژه در منطقه ما که رفتارهای مسألمت آمیز «اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه با نتانیاهو شاخص آن است، فضا را برای ادامه کشتار فلسطینیان از مرد و زن و کودکان باز گذاشته است. این که بحران خونبار جنگ طلبی رژیم صهیونیستی نتانیاهو به کجا می‌انجامد، گمانه زنی‌های متفاوتی دارد. «شارون» و اشغال لبنان و فاجعه قتل عام فلسطینیان در یک نیمه شب تا صبح در دو اردوگاه «صبرا» و «شتیلا» را به یاد آورید. اکنون نتانیاهو و ارتش اسرائیل به فرماندهی او در شعاع وسیع‌تر، همان قتل عام را در «غزه» انجام می‌دهند؛ آن هم در حالی که شهروندان اسرائیلی به سرعت به کشورهای اروپایی و آمریکا فرار می‌کنند و فرودگاه‌های بین‌ المللی اسرائیل مملو از شهروندان اسرائیلی است که می‌خواهند از کشور خارج شوند. این جنگ بار دیگر نشان ‌دهنده ویژگی اصلی رژیم صهیونیستی است که برای ادامه سلطه‌ تفکر برتری نژادی (صهیونیسم)، جنگ و استیلای نظامی اصلی‌ ترین شاکله تعریف آن است.

 

منبع: روزنامه اطلاعات (محک)/ پاییز 1402

 


نویسنده

ابوالقاسم قاسم‌زاده

ابوالقاسم قاسم‌زاده