خطای راهبردی دکترین امنیت ملی رژیم صهیونیستی

نوع مطلب: مقاله

 

 

نویسنده: دکترمجتبی جامعی، ناظر علمی گروه مطالعات مسائل اسرائیل

 

سند ارزیابی راهبردی 2023 رژیم صهیونیستی برگرفته از پژوهش مؤسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل (یکی از پنجاه مؤسسه اثرگذار جهان/INSS ) بوده و برای بهره­ مندی رژیم و شخص اسحاق هرتزوگ تنظیم می ­گردد. این سند علاوه بر مطالعات امنیت ملی­، تهدیدات و تحولات پیش­رو ، منافع و امنیت ملی به تحلیل راهبردی می ­پردازد که به عنوان دکترین امنیت ملی نیز قلمداد می شود. با نگاه به این سند، سه خطای راهبردی در دکترین امنیت ملی اسرائیل به شرح ذیل منجز و مسلم می ­باشد که عدم توجه سیاست­گزاران به آن، موجب کاهش اعتبار رژیم از حیث نظامی، امنیتی و دفاعی را در جنگ با حماس فراهم آورد:

1. تمرکز ویژه به مسأله ایران و حزب ا... لبنان و تغافل به تهدیدات نظامی و امنیتی حماس؛

در این دکترین، فوری ­ترین و جدی ­ترین تهدید پیش روی رژیم از منظر امنیتی را مسأله هسته ­ای شدن ایران و عدم واکنش سریع به این پیشرفت از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی که درگیر مسایل مهم جهانی همانند چین، روسیه و جنگ اوکراین شده ­اند، می داند و بخش اعظمی از توان خود را برای برگشت پرونده هسته ­ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد دانسته است یا قریب الوقوع ­ترین تهدید نظامی را در عرصه شمالی با حضور لبنان، سوریه و همه بازیگران دولتی و غیردولتی مورد عنایت قرار می­  دهد، در حالی که علی­رغم تکرار (28) مرتبه واژه حماس از سوی دکترین، هیچ گاه حماس به عنوان تهدید اصلی در سطوح نظامی و امنیتی تلقی نگردید و همواره حماس را به عنوان جنبشی با مشروعیت پایین در میان مردم فلسطین و صاحب اختلاف با جنبش فتح معرفی می ­نماید و صرفاً حماس را در حال تحکیم قدرت آنهم برای کنترل محدوده اردوگاه فلسطینیان توصیف می دارد بنابراین یکی از خطاها در فوریه 2023 ،توجه بیش از حد به تهدیدات امنیتی و نظامی ایران و حزب ا.. داشته و این مداقه ، موجب نادیده گرفتن قدرت امنیتی و نظامی حماس گردید. این عدم تمرکز از سوی سند، به صراحت احتمال جنگ با حماس را بسیار کم رنگ­ تر از احتمال جنگ با حزب ا.. عنوان می­ دارد.

  1. تمرکز اصلی به روی کرانه باختری و غفلت از باریکه غزه:

در سند ارزیابی راهبردی اسرائیل، روندهای نگران کننده ­ای از جمله ؛ تضعیف تشکیلات خودگردان و کاهش نفوذ آن در فلسطین، شیوع خشونت و هرج و مرج و ایجاد ناامنی توسط ایران و تولید وخامت چند وجهی در کرانه باختری به عنوان چالش اصلی قید می شود و صراحتاً پیش ­بینی قیام مسلحانه مردمی در این منطقه مطرح می­ گردد، درحالی که غزه به لحاظ جغرافیای سیاسی، سیاست جغرافیایی ، تونل­های زیرزمینی و ... به عنوان موقعیت راهبردی می­تواند نقش حیاتی در عمق استراتژیک سرزمینی رژیم داشته باشد که با عنایت به خطای راهبردی در این سند، این نقش و در پی با جنگ حماس در حال تحقق می­باشد.

  1. توهم تفوق در صنایع دفاعی با تأکید بر گنبد آهنین ؛

اتکای غیرواقعی به تحصیل امنیت به اعتبار سیستم دفاعی گنبد آهنین یکی دیگر از خطاهای راهبردی دکترین امنیت ملی آن رژیم قلمداد می ­گردد. در این سند با اشاره به عملیات «سپیده دم» در آگوست 2022، اعلام ­گردید 96 درصد از هزار موشک پرتاب شده به سمت اسرائیل رهگیری شده و با توجه به کارآمدی آن، موضوع به عنوان چالش مطرح نمی ­باشد و نظر به رشد 12% فروش صنایع هوافضا (601. 3 میلیون دلار) و افزایش 29 % سود ناخالص در 2021 در مقایسه با سال2022، آن را یکی از نقاط قوت صنایع دفاعی اسرائیل می­ داند لیکن با شروع جنگ در هفتم اکتبر و ضربه ­پذیری رژیم صهیونیستی از این ناحیه، به عنوان خطای راهبردی سوم یاد می­ گردد.

 

جهت ارجاع علمی: مجتبی جامعی، « خطای راهبردی دکترین امنیت ملی رژیم صهیونیستی»، تاریخ انتشار در سایت مرکز: 1402/8/15

1.دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
2.پیام هایی که حاوی تهمت یا بی احترامی به اشخاص باشد منتشر نخواهد شد
3.پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد