مبارزه آمریكا با تروریسم پرداختن به معلول‌هاست؛ نه علت‌ها

به گزارش خبرنگار ایسنا، دكتر كیهان برزگر ـ معاون بین‌الملل مركز مطالعات خاورمیانه ـ در نشستی با موضوع "بازدارندگی رسانه‌ها بر اقدامات گروه‌های تروریستی" كه ظهر یك‌شنبه از سوی انجمن دوستداران عدالت در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد، با تاكید بر این كه تروریسم بعد از حوادث یازده سپتامبر به عنوان سرتیتر اصلی در حوزه روابط بین‌اللمل مطرح شده است گفت: تروریسمی كه می‌شناسیم با دو بعد سنتی و جهانی در دنیا مطرح است. 
 

او ادامه داد: مساله تروریسم یك بحث غربی است، برای آن كه دامنه آن با مساله مقاومت و خشونت در ابعاد مختلف جدایی‌ناپذیر است و این موجب می‌شود به ابزاری برای دسترسی به اهداف برخی كشورها در دنیا تبدیل شود. 
 

وی با بیان این كه زمانی كه ترور در رسانه‌ها تیتر می‌شود اهدافی در پی آن وجود دارد، گفت: تروریسم به شكل سنتی ابعاد و اهداف منطقه‌یی مشخص داشت و در طول تاریخ خاورمیانه بارها دیده شد. بعد جدید تروریسم نیز بعد جهانی است كه به تروریسم القاعده معروف است زیرا تاثیرات جهانی دارد به طوری كه حتی سفر تبعه‌ی برخی كشورها را به سختی انداخته است. 
 

به گفته برزگر كشورهای غربی از هر دو جنبه‌ی سنتی و جهانی تروریسم به عنوان ابزار استفاده می‌كند و با اهداف خاص خود به‌ویژه اغراق كردن در مورد خطر تروریسم در دنیا كه به طور غیرمنصفانه آن را در برخی كشورها متصور می‌شوند گرفتاری‌ها را به‌وجود می‌آورند. 
 

این استاد دانشگاه بیان كرد: نوع مبارزه تروریسم مبارزه القاعده بعد از یازده سپتامبر به وجود آمد و تا سال 2008 در سیاست‌های بوش قرار داشت كه از درون آن جنگ‌های منطقه‌یی شكل گرفت و توجیهی بود كه القاعده امنیت جهانی را به خطر اندازد و اگر آمریكا حافظ امنیت جهان است باید از این خطر مصون باشد. 
 

معاون بین‌الملل مركز مطالعات خاورمیانه افزود: در خاورمیانه كه اتصال مستقیم به امنیت جهان داشت، این نوع مبارزه با تروریسم شكل گرفت و جنگ‌ها مشروع دیده شدند و مسائل عادی منطقه در غالب جنگ مقدس با تروریسم از سوی آمریكا توجیه شد و نه تنها مشكل حل نشد بلكه روز به روز مسائل منطقه حادتر شد و به این ترتیب هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به نقطه ثبات در افغانستان و عراق وجود دارد. 
 

او در بخش دیگری از سخنانش اظهار كرد: خطر امنیت ملی كه حاصل سیاست‌های آمریكا در ایجاد القاعده بود، به یك بحران جهانی تبدیل شد و جنگ‌هایی را به‌وجود آورد و نیز سیاست‌هایی را حاصل شد كه به طور مثال حضور آمریكا در نزدیكی مرزهای ایران بی‌ثباتی‌هایی را در روابط ایران با كشورهای همسایه به وجود آورد. 
 

برزگر اظهار كرد: در حال حاضر این تئوری نومحافظه‌كاران آمریكایی در جنگ مقدس با تروریسم شكست خورده و با خروج نیروهای آمریكا در منطقه كشورها را نسبت به آمریكا با دیدی جدید مواجه كرده‌اند اما در حال حاضر دولت آمریكا تروریسم هسته‌یی را مطرح كرده است و به دنبال یك رهبری جدید در ائتلاف با دنیاست تا تروریسم هسته‌یی را به القاعده و چچن وصل كند و دوباره به منطقه خاورمیانه برگردد و به این ترتیب به هر شكل ممكن این موضوع را به ایران متصل می‌كند. 
 

وی معتقد است كه غرب در سه بعد از مساله تروریسم به صورت ابزار استفاده می‌كند؛ در بعد جهانی حفظ برتری ایدئولوژیك آمریكا در نبرد با اسلام سیاسی كه در هنر و سینمای آمریكا به این موضوع پرداخته می‌شود؛ در بعد منطقه نیز آمریكا برای این كه قدرت خود رادر دنیا حفظ كند، نیاز دارد با دولت‌های مخالف خود با قدرت برخورد كرده و یا حكومت‌ها را جابه جا كند. 
 

این استاد دانشگاه با اشاره به بعد تروریسم داخلی كه غرب آن را در نظر دارد، افزود: با افزایش اهمیت دادن به تروریسم در بعد داخلی فضا برای دولت‌های غربی باز می‌شود تا نارضایتی‌های داخلی كشورشان را به تروریسم ربط دهند. 
 

وی درباره ریشه‌های شكل‌گیری تروریسم در دنیای امروز اظهار كرد: نگاه غربی آن است كه تروریسم در منطقه ریشه داخلی دارد و مربوط به مسائل منطقه‌یی است اما در سیاست‌های غرب این هدف برای رسیدن به جهانی شدن پیگیری می‌شود. 
 

او در بیان این كه چه اندازه خطر تروریسم فوری است؟ گفت: آمریكا به یك دشمن ایدئولوژیك نیاز دارد كه اگر ناشناخته باشد دامنه‌های مربوط به سركوب آن نیز پیچیده‌تر می‌شود. بزرگ جلوه دادن خطر تروریسم برای آن است كه ائتلاف غرب را به اهداف خود برساند و دولت‌های منطقه كه می‌خواهند مستقل باشند را تحت فشار قرار دهد به طوری كه آمریكا قصد دارد در این سیاست كشور ما را نیز تحت فشار قرار دهد. 
 

معاون بین‌الملل مركز مطالعات خاورمیانه در پایان خاطرنشان كرد: قسمت اعظم سیاست‌های دولت‌های خارجی در بحث تروریسم برای حفظ منافع خودشان است و این بیش‌تر یك نگاه ابزاری است و فوری بودن آن اغراق است به طوری كه نوع مبارزه كنونی با تروریسم از سوی دولت مردان آمریكایی پرداختن به معلول‌هاست و توجه نكردن به علت‌های شكل‌گیری تروریست را دنبال می‌كند. 


نویسنده

کیهان برزگر

کیهان برزگر رئیس سابق پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه است. وی دانشیار روابط بین‌الملل در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد. حوزه مطالعاتی دکتر برزگر مطالعات سیاست خارجی، مسائل خاورمیانه و خلیج فارس، روابط ایران و آمریکا، و مسائل هسته‌ای ایران است.