آیوا: گام اول در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری

اولین گام رسمی در انتخابات ریاست جمهوری 2012 در سومین روز از اولین ماه سال برداشته شد در حالیکه در  انتخابات درون حزبی، باراک اوباما از حزب دمکرات برای کسب دوباره مقام ریاست جمهوری با چالش درون حزبی روبرو نیست مبارزات درون حزبی حزب جمهوریخواه به مانند دهه های متمادی از ایالت آیوا آغاز شد. اسم هفت کاندیدا بطور رسمی در لیست انتخاباتی وجود داشت هر چند که تنها 6نفر از کاندیداها عملاً در صحنه انتخابات ایالت آیوا فعال بودند. 
 

جان هانتسمن (Jon Huntsman ) با توجه به این آگاهی که از کمترین شانسی برای حتی یک حضور قابل قبول نیز برخوردار است اصولاً در ایالت هیچ فعالیتی نکرد. انتخابات ایالت آیوا از این ویژگی برخوردار است که اولین مبارزه درون حزبی بین کاندیداهای حزب جمهوریخواه است. این به معنای آن می باشد که برد و باخت در این جغرافیا تا حدود زیادی نبض انتخابات را مشخص می سازد. البته این به معنای آن نیست که هرکس در اینجا پیروز شود منتخب نهایی حزب خواهد بود و یا اینکه خود بازنده ها از صحنه محو می گردند. در انتخابات سال 2008 در انتخابات درون حزبی برای جمهوریخواهان مایک هاکبی (Mike Huckabee ) نمایش خوبی در آیوا داشت و پیروز شد هر چند که این اولین و آخرین هورا برای او بود و بعد از آن و بدنبال شکست در نیوهمشایر کاملاً محو گردید. جان مک کین(John Macain ) که آیوا را از دست داد در نیوهمشایر پیروز شد و در نهایت کاندیدای حزب جمهوریخواه در انتخابات 2008 شد. در عین حال پیروز این انتخابات آگاه است که آیوا بسیار متفاوت از نقطه نظر ویژگی های جمعیتی و ایدئولوژیک می باشد. مردم این منطقه در مقام مقایسه با ایالات کلیدی( مثلاً اوهایو)  که نتایج انتخابات را تا حدود زیاد رقم می زنند کمتر جمعیت اقلیت دارند. مردم این منطقه اکثراً سفید پوست هستند و طبیعتاً گرایش های محافظه کارانه قوی تری را در مقام مقایسه با سیاه پوستان و اسپانیایی تبارها به صحنه می آورند. 
 

با توجه به اینکه آیوا یک ایالت غیر صنعتی است و ویژگی های شهری کمتری دارد مردم گرایش های مذهبی شدیدتری دارند و مسیحیان انجیلی می باشند. با توجه به این دو وجه تمایز ایالت باید آیوا را یک جغرافیای "معمولی و متداول" در آمریکا محسوب نکرد. پیروزی و یا شکست در این ایالت که اولین در فرایند انتخابات می باشد به هیچ روی مشخص نمی سازد که کاندیدای نهایی حزب چه کسی خواهد بود. موضوع مهم دیگری که دررابطه با انتخابات در ایالت آیوا باید توجه کرد این نکته است که شیوه مرسوم در این ایالت برای تعیین پیروز و بازنده همانا انتخابات انجمن حزبی است دو شیوه انتخاباتی در رابطه با مبارزات درون حزبی در آمریکا وجود دارد که اولی موسوم به انتخابات مقدماتی و دومی موسوم به انتخابات انجمن حزبی است. فرایند غالب انتخاباتی در واقع انتخابات مقدماتی  primary)  ) هستند و شیوه دیگر انتخابات انجمن حزبی (caucus) است. 
 

انتخابات در آیوا به شیوه انتخابات از طریق انجمن حزبی می باشد. این شیوه که سنتی تر و شیوه غیر مطرح تری است این فرصت را به فعالین حزبی و رأی دهندگان آگاه تر و به ضرورت ایدئولوژیک بودن می دهد که نقش مهم تر و اساسی تری در تعیین نتایج بازی کنند. پس پرواضح است که غالباً کاندیدا هایی که محافظه کارتر هستند پیروز می شوند و کاندیدای میانه رو با شکست روبرو می شوند هر چند که بعد از انتخابات 1984 همیشه جمهوریخواهان غیر محافظه کار به عنوان کاندیدای نهایی حزب به مبارزه با کاندیدای حزب دمکرات رفته اند. برخلاف ایالات کلیدی و بزرگ از قبیل کالیفرنیا، تگزاس و نیویورک که تبلیغات تلویزیونی نقش مهمی در کسب رأی بازی می کند در آیوا آنچه خیلی مهم است همانا "سیاست خرده فروشی" است. در اینجا کاندیدها برای اینکه رای بدست آورند می بایستی خانه به خانه بروند و در بزنند و با مردم دست بدهند و سعی کنند که آنان را ترغیب به این نمایند که رأی خود را به سود آنان به صندوق ها بیاندازند. این نوع مبارزه پرواضح است که فعالین حزبی و رأی دهندگان ایدئولوژیک و بسیار اعتقادی را در قلمرو انتخابات بسیار فعالتر و نافذتر می سازد. آنچه انتخابات امسال در آیوا را مهم تر از دفعات قبل ساخت این نکته مهم بود که اکثر قریب به اتفاق کاندیداها بیشتر به سوی طیف محافظه کار گرایش داشتند. به استثنای یکی از کاندیداهای فعال در آیوا که باید او را میانه رو قلمداد ساخت و یکی دیگر که خود را اصولاً آزادی گرا معرفی کرده است، درانتخابات درون حزبی 2012 اکثریت کاندیداهای محافظه کار چشمگیر بود. نتایج انتخابات آیوا از این نظر مهم بود که همین کثرت محافظه کاران فرصت ایده آل را برای کاندیدای میانه رو فراهم کرد که از انسجام رای بالاتری برخوردار شود در حالیکه تعدد محافظه کاران پراکندگی آرای آنها را گریزناپذیر نمود. این را شاید بتوان دلیل اصلی دانست که چرا کاندیداهای محافظه کار برخلاف انتظار راه به جایی نبردند.


نویسنده

حسین دهشیار (ناظر علمی)

حسین دهشیار پژوهشگر ارشد و ناظر علمی گروه ملاحظات استراتژیک امریکا - خاورمیانه در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه است. وی عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی  دانشگاه علامه طباطبایی می باشد. حوزه مطالعاتی دکتر دهشیار مسائل خاورمیانه و سیاست خارجی آمریکا است.