به بهانه آئین گشایش دوره جدید پژوهشگران جوان میهمان

نوع مطلب: مقاله

 

امروز (چهارشنبه 26 آبان ماه 1400) بعد از یک دوره طولانی محدودیت و مضایق کرونائی، سالن همایش مرکز مطالعات خاورمیانه در فضائی صمیمی و شورانگیز میهمان نسلی جدید از علاقمندان و میهمان های ارزشمند، دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های علوم سیاسی و روابط بین الملل بود، که مشتاقانه فعالیتهای داوطلبانه بفمهوم حقیقی خود را در قالب گروههای مطالعاتی شروع نمودند. تجربه ای گرانبها که به همت مرکز مطالعات شروع و مسیر تکاملی خویش را طی می نماید. تجربه ای نو که در کنار پیوند و استحکام بخشی بین نسلی با هدف تعمیق بخشیدن به مطالعات منطقه ای خاورمیانه مسیر خود را طی می نماید. مواردی چند در خصوص این برنامه ریزی هدفمند قابل طرح است که مختصرا به آن اشاره می نمایم:

 

1. مطالعات منطقه ای خاورمیانه در ایران عمدتا بر اساس اطلاعات و داده های ثانویه و مطالبی عمدتا نظری پیش رفته است. اقدام مرکز پژوهشها اجتماع ارزشمندی در پیوند نظریه و عمل است و راهی برای تولید ادبیات بومی به شمار می رود! تا در حوزه هایی که با حداقل های ممکن میسر باشد، از تحقیقات تبعی و بازگویانه صرف فاصله گرفته شود. بحمدالله این ظرفیت با اشراف و توانمندی و ظرفیت مجموعه خصوصا در مورد کشورهای همسایه دور از دسترس نیست.

 

2. با فراهم شدن بستر، پژوهشگران میهمان و جوان بعنوان سرمایه های گرانبهای کشورمان با علایق و سلایق متفاوت با جغرافیای متنوع دانشگاهی امکان تعامل دانسته ها و تبادل یافته ها را کسب می نمایند و این امر منجر به ارتقا استاندارد علمی می گردد. با توجه به انتقال گسترده نسل جوان و همکاری و مشارکت پیشکسوتان رشته مرجعیت علمی مرکز در مباحث تخصصی خاورمیانه در آینده نزدیک تثبیت می شود.

 

3. امکان کار جمعی، یادگیری عمیق و کاربردی، آشنایی با مهارتهای معمول گزارش نوینی با کاربردهای متفاوت و تسری توانمندیها با حضور چهره های برجسته و بین المللی از مزایای دیگر این مشارکت های داوطلبانه است.

 

4. مطالعات سنتی خاورمیانه بخاطر وضعیت حاکم بر دانشگاهها، عمدتا تاریخی و گذشته نگر بود. روندهای جدید توجه به ابعاد پیچیده تر، تخصصی تر و بین رشته ای تر را رقم زده و زمینه اقدامات پژوهشی میدانی، کیفی آینده پژوهانه را تقویت و تخصصی تر شدن هر چه بیشتر مباحث را دامن خواهد زد.

 

حضور مبارک نسلی از اندیشمندان و پیشکسوتان که مایه مباهات جامعه علمی کشور بوده و هستند در کنار ظرفیت عظیم نسل جدید، توانمند و مشتاق می تواند اثر جدی بر شبکه های تصمیم سازی و تقویت سیاستهای راهبردی در کشور بر جا نهند. این اقدام را بفال نیک گرفته و برای جناب آقای دکتر نصری عزیز که با تدبیر و بدون هیچ چشمداشت مادی و با بهره گیری از اعتبار مشروعیتی خویش کاری فاخر و وزین شروع نموده اند، توفیق و بهروزی مسألت دارم و امیدوارم که حضور میهمانان گرانقدر در طول ایام همکاری جزء بهترین و رضایت بخش ترین ایام زندگی شان باشد.

 

 


نویسنده

سید جواد صالحی (ناظر علمی)

سید جواد صالحی پژوهشگر ارشد وناظر علمی گروه خليج فارس و کشورهای همجوار در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه است. نامبرده عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز می باشد. حوزه مطالعاتی دکتر صالحی خاورمیانه و سیاست و حکومت آن و خاورمیانه و نظام بین الملل است. 


1.دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
2.پیام هایی که حاوی تهمت یا بی احترامی به اشخاص باشد منتشر نخواهد شد
3.پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد