مسعود رضایی

مسعود رضایی

مسعود رضایی پژوهشگر ارشد مهمان در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه است. وی دانش‌آموخته مقطع دکتری در رشته روابط بین‌الملل از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران (اصفهان) می‌باشد. حوزه مطالعاتی ایشان، چین و خاورمیانه، بازدارندگی و راهبرد دفاعی ایران است.

نامبرده مقالاتی در مجله‌های معتبر داخلی و خارجی به چاپ رسانده است. آخرین آثار پژوهشی وی عبارتند از: «تفکر استراتژیک آیت‌الله خامنه‌ای» (فصلنامه دیسکورس، ۲۰۱۷)؛ «سنجش روابط دفاعی ایران و چین در دورۀ حسن روحانی» (فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 1396)؛ روابط نظامی ایران و چین، (فصلنامه ایرفا، 2014) «مشترکات مورد مناقشه: آینده قدرت آمریکا در یک جهان چند قطبی» (انتشارات راد، 1392).

msd.rezaei@yahoo.com


تعداد 13

قلمرو دفاعیِ سند همکاری ایران و چین و تفکر راهبردیِ نخبگان چینی

نویسنده: مسعود رضایی | ۲۳ فروردین ۱۴۰۰

جمهوری اسلامی ایران، پیشرفت چشمگیر چین را معادل افول نسبی سلطة جهانی آمریکا می‌داند. این نگاه در راستای تفکری است که تهران مایل است آن را توزیع جهانیِ درست قدرت، یعنی ساختار چندقطبیِ جهانی در نظر بگیرد. به‌همین جهت ظرف سه دهۀ اخیر، تهران همواره در پی شکل‌دهی به ترتیبات همکاری راهبردی با چین و نیز در تلاش برای دستیابی به سازوکارهایی با مضامین ائتلاف و اتحاد نظامی بوده است. این تمایل و چشم‌انداز از زمان تصویب سند همکاری 25 ساله با چین در هیأت دولت و متعاقباً امضای آن در اوایل فروردین 1400، نزد برخی مسئولان ایرانی جدی‌تر شده است. اما به نظر نمی‌رسد منطق ورود به مشارکت راهبردی چین با ایران (به‌رغم وجود برخی دغدغه‌های مشترک) با سطح و محدوده‌ای که تهران برای آن تعیین و روی آن مانور می‌دهد همخوانی داشته باشد و سطوح عالی ائتلاف و اتحاد را پوشش دهد.

لغو تحریم‌های تسلیحاتی و محدودیتِ فرهنگ راهبردی ایران

نویسنده: مسعود رضایی | ۱۰ آبان ۱۳۹۹

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در 27 مهر 1399، با انتشار یک بیانیۀ رسمی اعلام کرد که بر اساس قطعنامۀ 2231 شورای امنیت ملل متحد؛ از این تاریخ و پس از 13 سال، ایران مجاز به واردات و عرضۀ همه نوع تسلیحات متعارف در سطح بین‌المللی است. حسن روحانی – رئیس‌جمهور - نیز پایان تحریم تسلیحاتی را یک گشایش و موفقیت دیپلماتیک برای دولت خود خواند و آن را به عنوان یکی از دستاوردهای مهم توافق هسته‌ای و پیامد صبری راهبردی قلمداد نمود که در پرتو آن، می‌توان با خرید سلاح و مهماتِ مورد نیاز، بازدارندگیِ نظامی کشور را تقویت نمود.

ضرورت تدوین و انتشار سند راهبرد دفاع ملی ایران در عصر جدید

نویسنده: مسعود رضایی | ۲۳ شهریور ۱۳۹۹

خاورمیانه اروپا نیست. تجربۀ دور و نزدیکِ جابجایی راهبردیِ کشورهای این منطقه، با سقفِ کوتاه دوستی‌ها و دشمنی‌های موجود، این اختلاف فاحش را به خوبی نشان داده است. بااین‌حال، وقتی پای معرفی و بازنماییِ جمهوری اسلامی ایران- به عنوان یک تهدید و دشمن مشترک ایدئولوژیک در میان باشد؛ نمی‌توان صف‌بندی‌های جدیدِ شکل گرفته در مقابل آن را بی‌اهمیت، مجازی و از جنس روابط فیس‌بوکی در نظر گرفت و یا واقعیت‌های نوظهور را بدون اقدامی مؤثر و ترتیباتی راهگشا، تنها با تقبیح روزانۀ کشورهای عربی و محکومیت نزدیکیِ کشورهای مسلمان به اسرائیل نادیده گرفت.

حملۀ تروریستی چابهار و ظهور پدیدۀ دیسراپشن

نویسنده: مسعود رضایی | ۱۹ آذر ۱۳۹۷

پیش از این بر این نظر بودم که دستورالعمل خاص شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین در پرتو پیش‌روی به غرب، برای سال‌های آتی، ابعاد منفی متعددی را متوجه منافع اقتصادی و امنیتی کشور خواهد نمود؛ اما حادثه تروریستیِ چابهار نشان داد که این مهم را باید از هم‌اکنون جدی و زایمانی زودرس در نظر گرفت. بلافاصله پس از حمله تروریستی 15 آذر در چابهار، جواد ظریف در واکنش به این اتفاق، در شبکه اجتماعی توئیتر با پیامی تند و هشدارآمیز، تلویحاً آمریکا، کشورهای عرب منطقه و مشخصاً امارات متحده عربی را مسئول این جنایت قلمداد نمود و اظهار داشت: «...در سال ۲۰۱۰ سرویس‌های امنیتی ما افراط‌گرایانی را که از امارات می‌آمدند، ردیابی و بازداشت کردند و ...». اما واقعیت مارجرا چیست و چطور می‌توان این حادثه را تحلیل کرد. آیا نقش آمریکا، عربستان سعودی و امارات در این جنایت پررنگ است یا این حادثه را می‌توان در پیوند با تحولات و رقابت‌های استراتژیک میان هند و پاکستان و چین و آمریکا هم به بحث گذاشت؟

پیمان شانگهای و تصویر مبهم روابط ایران و چین

نویسنده: مسعود رضایی | ۲۷ خرداد ۱۳۹۷

دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ١+٥ و متعاقب آن رفع تحریم‌ها و همچنین عملیاتی شدن دكترین تعامل سازنده توسط دولت روحانی، موجب نشده است تا جایگاه ایران نزد چین و در قالب شانگهای ارتقاء یابد.

سیر صعودی روند نظامی‌گری ترامپ

نویسنده: مسعود رضایی | ۹ اسفند ۱۳۹۶

تنش های بین کاخ سفید و پنتاگن در مورد چگونگی برخورد با کره شمالی - که ظرف ماه های اخیر به صحنه عمومی آمریکا نیز منتقل شده است - خود مؤید چنین فضایی میان افراد قدرتمند در کاخ سفید و شورای امنیت ملی است که البته با مقاومت برخی از چهره های واقع گرا در پنتاگن مواجه است.

ظهور استراتژی و تفکر ماهانیِ چین

نویسنده: مسعود رضایی | ۲۶ دی ۱۳۹۶

از زمان روی کار آمدن شی جین‌پینگ در پکن و نمایش برنامه‌های بلندپروازانۀ او در عرصه‌های ژئوپلتیک و استراتژیک، این گمان به یقین تبدیل شده است که چین آشکارا نظریۀ 128سال پیشِ «آلفرد ماهان» در مورد رابطۀ برتری دریایی با موفقیت تجاری و کنترل زمین را پذیرفته و در دستور کار قرار داده‌ است.

فرانسه و موضوع موشکی ایران

نویسنده: مسعود رضایی | ۳ دی ۱۳۹۶

اكنون دولت مکرون تلاش می‌کند جایگاه فرانسه را در اتحادیه اروپا تحکیم بخشد. وی بر این باور است که با وجود برگزیت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، فرانسه عملاً تنها کشوری خواهد بود که درون این اتحادیه‌ از حق وتو در شورای امنیت ملل متحد و قابلیت بازدارندگی هسته‌ای برخوردار است

بی‌ثباتیِ ترکیه در پرتو عمق استراتژیکِ ناامن

نویسنده: مسعود رضایی | ۲۷ مرداد ۱۳۹۴

دو مسأله سوریه و اکراد، هیچگاه مانند امروز در رفتارشناسی ترکیه، تا این حد به هم پیوسته و نظامی نبوده‌اند. نظامی شدن رفتار ترکیه در سیاست خارجی و همچنین قضیه کردهای آن کشور، مهم‌تر از همه بر باد دهنده دستاوردهای سیاسی آن کشور و عامل اصلی بی‌ثباتی‌های اخیر در این کشور است. آنچه در این میان جلب توجه می‌کند، همراهی مستقیم و غیرمستقیم آمریکا، با روند نظامی برخورد کردن ترکیه است.

واقعیت‌های عینی و نظری بیانیه هسته‌ای لوزان

نویسنده: مسعود رضایی | ۲۲ فروردین ۱۳۹۴

یکی از امیدوارکننده‌ترین قسمت‌های برجام، ارائه پیشنهاد همکاری‌های گسترده هسته‌ای است. سرمایه‌گذاری بین‌المللی به طراحی مجدد و بازسازی راکتور تحقیقاتی اراک کمک خواهد کرد. ایران در همکاری‌های بین‌المللی در زمینه انرژی هسته‌ای غیرنظامی، شامل راکتورهای تامین برق و تحقیقاتی، مشارکت خواهد کرد. حتی اگر به فکت شیت آمریکایی هم نگاه کنیم، درمی‌یابیم که ایران برای تامین تجهیزاتش نیازی به بازار سیاه نخواهد داشت، چون یک کانال تدارکات اختصاصی برای کشور ایجاد خواهد شد.

بیوگرافی